A FORMAÇÃO DO PROFESSOR: ENTRE VARIAÇÕES LINGUÍSTICAS, DIFERENÇAS CULTURAIS E BILINGUISMO NA REGIÃO DA TRÍPLICA FRONTEIRA.
DOI:
https://doi.org/10.48075/ri.v12i2.5043Keywords:
Sociolinguística, Fronteira, ensino, bilinguismo.Abstract
Este artigo focaliza a formação do professor no contexto de fronteira entre três países – Brasil, Paraguai e Argentina – o qual apresenta um ambiente escolar com línguas e culturas diversificadas. A partir dessa realidade, buscou-se averiguar como ocorreu a formação de uma professora da rede pública de ensino fundamental em relação à multiplicidade linguística e cultural desse cenário. Para tanto, foi realizada uma entrevista não estruturada, respondida pela participante da pesquisa por escrito, via e-mail. A partir da análise, foi possível perceber como a abordagem da multiplicidade cultural e linguística em contexto de fronteira no curso de graduação contribuiu para que, ao estar mais atento para a interculturalidade na aula e também no entorno social, o professor possa desenvolver estratégiaspara resolver dificuldades que estejam interferindo no aprendizado de seus alunos.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree with the following terms:
1. Authors maintain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows the sharing of the work with recognition of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., to publish in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or as a personal page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published work (See The Effect of Free Access).
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-ShareAlike 4.0 International License, which permits sharing, copying, distributing, displaying, reproducing, the whole or parts provided it has no commercial purpose and the authors and source are cited.