CAMINHOS DA LEITURA: UM ESTUDO DA FORMAÇÃO DE LEITORES EM CONTEXTO INTERCULTURAL DE FRONTEIRA.
DOI:
https://doi.org/10.48075/ri.v14i2.6491Keywords:
Leitura, formação do leitor, identidade e fronteira.Abstract
Este trabalho objetiva apresentar os resultados finais de uma pesquisa qualitativa de cunho etnográfica intitulada A formação do leitor em cenário escolar intercultural de fronteira, realizada com o intuito de analisar um contexto de ensino de língua portuguesa, buscando interpretar as ações realizadas pelos agentes sociais ali envolvidos, verificando como se dá a formação do leitor em um cenário multilíngue e multicultural. Para gerar os registros, realizei gravações em áudio e vídeo das aulas assistidas e desenvolvi diários de campo. Tais registros foram analisados à luz dos pressupostos teóricos de Kleiman (1993 e 2004), Silva (2009), Grosjean (1994) entre outros, que me ajudaram a perceber como os participantes estão envolvidos na construção de sua realidade social através da linguagem. Com esta pesquisa, espero contribuir com futuras reflexões sobre o ensino de língua portuguesa em contextos onde o multilinguismo e o multiculturalismo são fatores que não podem ser ignorados.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree with the following terms:
1. Authors maintain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows the sharing of the work with recognition of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., to publish in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or as a personal page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published work (See The Effect of Free Access).
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-ShareAlike 4.0 International License, which permits sharing, copying, distributing, displaying, reproducing, the whole or parts provided it has no commercial purpose and the authors and source are cited.