HIPERSEGMENTAÇÕES EM QUE A LETRA “A” APARECE DISSOCIADA DO RESTANTE DA PALAVRA: IDIOSSINCRASIA OU TENDÊNCIA?[1]
DOI:
https://doi.org/10.48075/ri.v14i2.6561Keywords:
Aquisição da escrita, Segmentação não- convencional, letramento.Abstract
Este trabalho tem por objetivo: 1)- verificar se as crianças em geral tendem a separar a letra “a” de palavras iniciadas por ela; 2)- buscar explicações sobre quais seriam os fatores linguísticos que determinariam o aparecimento desse tipo de erro de segmentação. Para cumprir esses objetivos, analisamos 17 produções textuais infantis. Essa análise foi dividida em duas partes: uma quantitativa e uma qualitativa. Os resultados encontrados na primeira parte nos permitiram consideram que, talvez, esse movimento pode ser uma etapa necessária na caminhada do sujeito escrevente até a escrita convencional. Já na segunda etapa, pudemos perceber que, apesar de cada hipótese explicar essa ocorrência por um viés diferente, todas elas admitem que as crianças baseiam-se em suas práticas orais/ letradas para resolver seus “problemas” na escrita.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree with the following terms:
1. Authors maintain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows the sharing of the work with recognition of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., to publish in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or as a personal page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published work (See The Effect of Free Access).
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-ShareAlike 4.0 International License, which permits sharing, copying, distributing, displaying, reproducing, the whole or parts provided it has no commercial purpose and the authors and source are cited.