CRITICAL VIEWS OF CHILDRENS´ LITERATURE IN TEACHERS EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.17648/educare.v2i4.1654Keywords:
Durkheim, educação, sociologia, formação de professores e educação infantilAbstract
This article discusses production made by teachers in a teacher education course that aimed to analyze Emile Durkheim’s work and, later, the analogy with the children’s book ‘Pinocchio’. In this way, we tried to understand how children’s stories contain concepts and representations of society. After the discussion ofDurkheim´s ‘Education and Sociology’ the students presented in groups an analysis of the work of children’s’ stories; they analyzed and also presented to other students the result of their findings. Then they handed in their written results. Among the relevant findings highlighted by them are the roles of children’s education, the adult as a moralistic person, punishment as a result of disobedience, and the role of the State and teacher. Finally, it is concluded that this experience helped teachers to
understand that the classical theoretical authors allows a reflection about a work developed in a certain time and in a certain context. This theoretical reflection can also bring contributions for the present time and, on this specific case, the choice of children’s literature is essential for the construction of citizenship and the civil rights that children, already have and they struggle to conquer.
Downloads
Published
01-01-2000
How to Cite
BACCHIEGA, M. C.; ANDRADE, C. B. CRITICAL VIEWS OF CHILDRENS´ LITERATURE IN TEACHERS EDUCATION. Educere et Educare, [S. l.], v. 2, n. 4, p. p. 53–62, 2000. DOI: 10.17648/educare.v2i4.1654. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/educereeteducare/article/view/1654. Acesso em: 20 may. 2025.
Issue
Section
Núcleo Temático: Aprendizagem e Ação Docente
License
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.