CIÊNCIA E EDUCAÇÃO EM PAULO FREIRE: PRESSUPOSTOS EPISTEMOLÓGICOS PARA O ENSINO DE CIÊNCIAS
DOI:
https://doi.org/10.48075/ri.v24i2.25602Keywords:
Paulo Freire, Saber popular, Conhecimento Científico, Ensino de Ciências.Abstract
Este artigo apresenta uma discussão sobre o ensino de ciências em Paulo Freire. O objetivo é compreender os pressupostos epistêmicos a respeito da relação entre saber popular e conhecimento científico, bem como sua compreensão de ensino-aprendizagem, para elaborar algumas considerações sobre o Ensino de Ciências na ótica freiriana. Os pressupostos metodológicos têm como base a hermenêutica e a investigação bibliográfica freiriana. Conclui-se que o pensamento político-pedagógico freiriano não sugere, propriamente, métodos ou técnicas para o ensino de ciências. No entanto, contribui de maneira crítica para este campo ao apontar a proximidade da etnociência com suas concepções de educação e provocando os educadores para que aprofundem sempre mais a compreensão crítica da sua prática educativa em diálogo com o contexto sócio-histórico.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree with the following terms:
1. Authors maintain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows the sharing of the work with recognition of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., to publish in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or as a personal page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published work (See The Effect of Free Access).
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-ShareAlike 4.0 International License, which permits sharing, copying, distributing, displaying, reproducing, the whole or parts provided it has no commercial purpose and the authors and source are cited.