CULTIVATING COMMUNITY OF PRACTICE IN A MULTI-AREA RESEARCH GROUP

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/rtm.v17i29.32014

Keywords:

Teacher education, experience

Abstract

This exploratory and descriptive study aims to characterize two research groups as agents that cultivate Communities of Practice from the analysis of constraints. Participated in the research 35 members of 2 research groups allocated in higher education institutions, one of the universities located on the western border of Rio Grande do Sul and the other located in the central region of the same state. Such groups have a close relationship of coexistence, many of the study participants are part of both groups. An online form was made available in which day-to-day situations of the group that referred to the constraints of a Community of Practice were presented. As results, two of the eight conditions stood out, being the Dynamism of the Expert and the Shared Reflections. Three other conditions need attention: Sharing of repertoire, the Solidarity Commitment and the Space of vulnerability and Mediated Agency. This finding demonstrates that there is room for the participants of both groups to share their experiences, thus envisioning new learning for the participants and also seeking new ways to better cultivate the community in the group.

References

BALDINI, L. A. F. Elementos de uma Comunidade de Prática que permitem o desenvolvimento profissional de professores e futuros professores de Matemática na utilização do Software GeoGebra. Universidade Estadual de Londrina, 221F. 2014.

BRASIL. Resolução nº 510, de 07 de abril de 2016. Dispõe sobre as normas aplicáveis a pesquisas em Ciências Humanas e Sociais. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 24 de maio de 2016.

CNPQ. Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico. Diretório de Grupos de Pesquisa. Espelho do Grupo Colaborativo Flexilhas. 2019. Disponível em: dgp.cnpq.br/dgp/espelhogrupo/5090291349726005. Acesso em: set. 2023.

COSTA, C. O currículo numa comunidade de prática. Sísifo, n. 3, p. 87-100, 2016.

DEGN, L., et al. Research groups as communities of practice:A case study of four high-performing research groups. High Education, v. 76, 231-246, 2018.

ESTEVAM, E. J. G.; CYRINO, M. C. C. T. Condicionantes de aprendizagens de professores que ensinam matemática em contextos de comunidades de prática. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, v. 12, n. 1, p. 227-253, 2019.

FELDMAN, A., DIVOLL, K. A., ROGAN-KLYVE, A. Becoming researchers: The participation of undergraduate and graduate students in scientific research groups. Science Education, v. 97, n. 2, 218-243, 2013.

GELLERT, L. M. Elementary School Teachers and Mathematics: Communities of Practice and an opportunity for change. Journal of Education and Learning, v. 2, n. 4, p. 113-122, 2013.

IMBERNÓN, F.; NETO, A. S.; SILVA, A. C. Reflexões sobre o conhecimento na formação de professores em comunidade de prática. Revista Iberoamericana de Educación, v. 82, n. 1, p. 161-172, 2020.

MAINARDES, J. Grupos de pesquisa em educação como objeto de estudo. Cadernos de Pesquisa, v. 52, 2022.

NAGY, M. C. Trajetórias de Aprendizagem de professoras que ensinam matemática em uma Comunidade de Prática. 197f. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2013.

OLIVEIRA, H. M.; CYRINO, M. C. C. T. A formação inicial de professores de Matemática em Portugal e no Brasil: narrativas de vulnerabilidade e agência. Revista Interacções, v. 7, n. 18, 2011.

RODRIGUES, M. U.; SILVA, L. D.; MISKULIN, R. G. S. Conceito de Comunidade de Prática: um olhar para as pesquisas na área da Educação e Ensino no Brasil. Revista de Educação Matemática, v. 14, n. 16, p. 16-33, 2017.

WENGER, E. Communities of practice: learning, meaning and identity. New York: Cambridge University Press, 1998.

Published

20-12-2023

How to Cite

SOARES, R. G.; RUPPENTHAL, R.; NOAL, G. R.; COUTINHO, C. CULTIVATING COMMUNITY OF PRACTICE IN A MULTI-AREA RESEARCH GROUP. Temas & Matizes, [S. l.], v. 17, n. 31, p. 153–168, 2023. DOI: 10.48075/rtm.v17i29.32014. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/temasematizes/article/view/32014. Acesso em: 16 may. 2025.

Issue

Section

Dossiê Formação de professores e as atividades investigativas na Educação em Ciê