Discourses on inclusive education: setbacks and perspectives

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/rtm.v18i33.33288

Keywords:

Decree No. 10.502/2020, Discourse Analysis

Abstract

In this paper, we discuss, based on the concept of discursive formation of Discourse Analysis, how the cover of the guiding document of the National Policy of Special Education: equitable, inclusive and with lifelong learning (PNEE-2020) (Brazil, 2020b) manifests the perspective of participation of people with disabilities in society underlying the policy that was intended to be instituted. For this, we make considerations about the concept of discursive formation of Discourse Analysis and about the main statements conveyed in the discursive formations of the integrative and inclusive perspectives of the person with disability. We verify that the silences in the analyzed image mobilize the senses of inclusion with a focus on the social aspect to the detriment of the school, as a result of the offer of services made available in specialized spaces and that, in this perspective, the regular school can be understood as a barrier to be avoided when it does not meet the educational needs of students with disabilities. These senses are linked to the discursive formation of the integrative perspective of the person with disability in society.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília, DF, 2008. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/politica.pdf. Acesso em: 17 abr. 2024.

BRASIL. Decreto nº 10.502, de 30 de setembro de 2020. Institui a Política Nacional de Educação Especial: Equitativa, Inclusiva e com Aprendizado ao Longo da Vida. Brasília: DF, 2020a. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2019-2022/2020/decreto/D10502.htm. Acesso em: 17 abr. 2024.

BRASIL. Ministério da Educação. Política Nacional de Educação Especial: Equitativa, Inclusiva e com Aprendizado ao Longo da Vida. Secretaria de Modalidades Especializadas de Educação. Brasília: MEC. SEMESP, 2020b.

Disponível em: https://www12.senado.leg.br/noticias/arquivos/2020/11/12/politica-nacional-de-educacao-especial-2020/@@download/file. Acesso em: 17 abr. 2024.

BRASIL. Supremo Tribunal Federal. Inteiro Teor do Acórdão. Referendo na Medida Cautelar na Ação Direta de Inconstitucionalidade nº 6.590 Distrito Federal. Brasília: DF, 2020c. Disponível em: https://redir.stf.jus.br/paginadorpub/paginador.jsp?docTP=TP&docID=755053491. Acesso em: 17 abr. 2024.

BRASIL, Decreto n.º 11.370, de 1º de janeiro de 2023. Revoga o Decreto n.º 10.502, de 30 de setembro de 2020, que institui a Política Nacional de Educação Especial: Equitativa, Inclusiva e com Aprendizado ao Longo da Vida. Brasília, DF, 2023. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2023-2026/2023/decreto/D11370.htm Acesso em: 17 abr. 2024.

CAZARIN, E. A.; RASIA, G. dos S. As noções de acontecimento enunciativo e de acontecimento discursivo: um olhar sobre o discurso político. Letras. Santa Maria, v. 24, n. 48, p. 193-210, jan./jun. 2014. Disponível em: https://doi.org/10.5902/2176148514432. Acesso em: 17 abr. 2024.

COURTINE, J. Definição de orientações teóricas e construção de procedimentos em Análise do Discurso. Tradução: SOUZA, F. C.; SILVA, M. L. A. Policromias - Revista de Estudos do Discurso, Imagem e Som, Rio de Janeiro, v. 1, n. 1, p. 14-34, jul. 2016. Disponível em: https://doi.org/10.61358/policromias.v1i1.4090. Acesso em: 17 abr. 2024.

DINIZ, D. O que é deficiência? São Paulo: Brasiliense, 2007.

GALLERT, C.; PERTILE, E. B. Decreto nº 10.502/2020: a “nova” política de educação especial. Revista de Educação Pública, Cuiabá, v. 31, p. 1-22, jan./dez. 2022. Disponível em: https://doi.org/10.29286/rep.v31ijan/dez.12764. Acesso em: 17 abr. 2024.

HASHIZUME, C. M. Resenha da obra de MEC-Brasil, Decreto 10.502. Política nacional de educação especial... Eccos - Revista Científica, São Paulo, n. 56, p. 1-7, jan./mar. 2021. Disponível em: https://doi.org/10.5585/eccos.n56.18627. Acesso em: 17 abr. 2024.

INDURSKY, F. Formação discursiva: ela ainda merece que lutemos por ela? In: Anais do II Seminário de Estudos em Análise do Discurso - SEAD, Porto Alegre, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, p. 1-11, 2005. Disponível em: https://www.ufrgs.br/analisedodiscurso/anaisdosead/2SEAD/SIMPOSIOS/FredaIndursky.pdf. Acesso em: 17 abr. 2024.

INDURSKY, F. Unicidade, desdobramento, fragmentação: trajetória da noção de sujeito em análise do discurso. In: MITTMANN, S.; GRIGOLETTO, E.; CAZARIN, E. (Org.). Práticas discursivas e identitárias: sujeito e língua. 1 ed., Porto Alegre: Nova Prova, 2008, p. 09 - 33.

KASSAR, M. de C. M.; LACERDA, C. B. F. de; MENDES, E. G. Impacto do Decreto 10.502 na Política Brasileira de Educação Especial. In: PPGEES - PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO ESPECIAL. [S. l.]: Universidade Federal de São Carlos, 20 out. 2020. 1 vídeo (01h:57m). [Live]. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=-wD3GHs_OjI. Acesso em: 17 abr. 2024.

LAPLANE, A. L. F. de; CAIADO, K. R. M.; KASSAR, M. de C. M. As relações público-privado na educação especial: tendências atuais no Brasil. Revista Teias, [S. l.], v. 17, n. 46, p. 40-55, 2016. Disponível em: https://doi.org/10.12957/teias.2016.25497. Acesso em: 17 abr. 2024.

MAIOR, I. M. M. de L. Movimento político das pessoas com deficiência: reflexões sobre a conquista de direitos. Inclusão Social, Brasília, v.10 n.2, p.28-36, jan./jun. 2017. Disponível em: http://revista.ibict.br/inclusao/article/view/4029. Acesso em: 17 abr. 2024.

MITTLER, P. Da exclusão à inclusão. In: MITTLER, P. Educação Inclusiva: contextos sociais. Porto Alegre: Artmed, 2003, p. 23-37.

ORLANDI, E. Análise do discurso: princípios e procedimentos. 5 ed. Campinas, SP: Pontes, 2003.

PÊCHEUX, M. A forma-sujeito do discurso. In: PÊCHEUX, M. Semântica e Discurso: uma crítica à afirmação do óbvio. Campinas, Ed. Da Unicamp, 1988, p. 145-168.

PERTILE, E. B.; MORI, N. N. R. História e contradições na educação da pessoa com deficiência: da eliminação ao atendimento educacional especializado. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, v. 21, p. 1-19, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.20396/rho.v21i00.8659160. Acesso em: 17 abr. 2024.

PLETSCH, M. D.; SOUZA, F. F. de. Educação comum ou especial? Análise das diretrizes políticas de educação especial brasileiras. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 16, n. esp. 2, p. 1286-1306, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.21723/riaee.v16iesp2.15126. Acesso em: 17 abr. 2024.

REBELO, A. S.; KASSAR, M. de C. M. Escolarização dos alunos da educação especial na política de educação inclusiva no Brasil. Revista Inclusão Social, Brasília, v.11 n.1, p.56-66, jul./dez. 2017. Disponível em: http://revista.ibict.br/inclusao/article/view/4079. Acesso em: 17 abr. 2024.

ROCHA, L. R. M. da; MENDES, E. G.; LACERDA, C. B. F. de. Políticas de Educação Especial em disputa: uma análise do Decreto nº 10.502/2020. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 16, p. 1-18, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.16.17585.050. Acesso em: 17 abr. 2024.

SANTOS, E. C. de S. de L.; MOREIRA, J. da S. A “nova” política de educação especial como afronta aos direitos humanos: análise crítica do Decreto nº 10.502/2020. Revista de Estudos em Educação e Diversidade. Itapetinga, v. 2, n. 3, p. 156-175, jan/mar. 2021. Disponível em: https://doi.org/10.22481/reed.v2i3.7908. Acesso em: 17 abr. 2024.

SASSAKI, R. K. Inclusão: Construindo uma sociedade para todos. Rio de Janeiro: WVA, 1997.

Published

14-04-2025

How to Cite

GALLERT, C.; GÓES, E. P. de. Discourses on inclusive education: setbacks and perspectives. Temas & Matizes, [S. l.], v. 18, n. 33, p. 180–204, 2025. DOI: 10.48075/rtm.v18i33.33288. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/temasematizes/article/view/33288. Acesso em: 4 jun. 2025.

Issue

Section

Educação para a inclusão de pessoas com necessidades educacionais específicas