THE SELF-ECO-ORGANIZATION IN THE ETHICAL AND EMOTIONAL FORMATION OF TEACHERS TOWARDS ARMED (IN)SECURITY IN SCHOOLS
DOI:
https://doi.org/10.48075/rtm.v18i33.33457Keywords:
Ethical teacher education;, self-eco-organization; emotional education.Abstract
Currently, BraziIian society faces some volatility and fragility in social, family and educational relations influenced by the impact of socioeconomic and cultural poverty, and the intense flux of information. In this scenario, being a teacher became a field of uncertainties and struggles, where educators need to seek for continuous education and position themselves in relation to public policies, such as, the (in)security in schools towards the use of guns.Thus, the aim of this article is to discuss a teacher training experience which relates personal and professional ethics, deontological issues and emotional dimensions in a situation that is defined as a great dilemma for schools and their professionals. The theoretical grounds for this discussion is informed by Morin (date?), as well as ethical educational and formative views to analise the dialogic processes in the education of a group of teachers from various teaching levels, focusing on ethical and emotional issues in their daily lifes, regarding the use (or not) of guns in schools. Based on their refection upon the issue as data, we present the results of this analysis, including their values, emotions, and projections towards their performance as participants in this process.
References
REFERÊNCIAS
BASCO, Louis; COTE, Fabienne. Accompagner l’étudiant dans la construction de sa personne par l’utilisation du blason d’André de Peretti. In: LANI-BAYLE, Martine (sous la Direction) André de Peretti. Regards croisés sur l’homme aux mille et un rebondissement. Paris: L’Harmattan, 2011, p. 69-74.
BAPTISTA, Isabel. Dar rosto ao futuro: a educação como compromisso ético. Porto: Profedições. 2005.
CAETANO, Ana Paula. Narrativas de inclusão e indignação em tempos de ‘pós-pandemia’: educação emocional no ensino superior. In LOSS, Adriana Salete; GALLERT, Claudia; GÓES, Eliane Pinto (Eds.). Consciencializar, incluir e humanizar no ensino superior. Campo Mourão: Editora Fecilcam, 2023.
CASASSUS, Juan. Fundamentos da Educação emocional. Brasília: UNESCO, Liber Livro Editora, 2009.
DAMÁSIO, António. A estranha ordem das coisas. RJ: Cia das Letras, 2018.
MARQUES, Décio Azevedo; ALVES, Leila Maria. Problemas vividos pela escola pública: do conflito social aos conflitos funcionais (uma abordagem sociológica). Linhas Críticas, [S. L.], v. 10, p. 165 – 182, 2004. DOI: 10.26512/lc.v10i19.3200. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3200. Acesso em: 8 fev. 2025.
FONSECA, V. d. Importância das emoções na aprendizagem: uma abordagem neuropsicopedagógica. Revista da Associação Brasileira de Psicopedagogia [online]. vol. 33, n.102, pp. 365-384, 2016. ISSN 0103-8486.
FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 17ª ed. Ed. Paz e Terra,Petrópolis, RJ, 1987.
FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia. Saberes necessários para a prática educativa, Ed. Paz e Terra, Rio de Janeiro, 1996.
GOLEMAN, D. Inteligência Emocional. A teoria revolucionária que define o que é ser inteligente. Rio de Janeiro: Objetiva, 2012.
GRISA, A. P. O Jogo e a Estrutura das Personalidades. 8a ed. Edipappi, 2014.
SOARES, J. Os jovens mudaram e a escola não acompanhou. Entrevista com Miriam Abramovay. Disponível em: https://www.ihu.unisinos.br/categorias/587520-os-jovens-mudaram-e-a-escola-nao-acompanhou-entrevista-com-miriam- Abramovay. Acesso em 07 mar 2023.
LIMA DIAS, S. M. Dar rosto ao futuro: a educação como compromisso ético. Educação em Perspectiva, Viçosa, v. 3, n. 1, p. 252-255, jan. /jun. 2012.
LIPTON, B. H. A biologia da crença: ciência e espiritualidade na mesma sintonia: o poder da consciência sobre a matéria e os milagres. 1.ed. São Paulo: Butterfly Editora, 2007.
LOSS, A. S. O caminhar para cuidar de si, cuidar do outro e cuidar do profissional - Reflexão dos processos auto formativos na formação de professoreseducadores do Brasil e de Portugal. vol. III. Curitiba: CRV, 2017.
LOSS, A. S; LYRA, R. L. Educação emocional e profissão docente. Processos autoformativos. Curitiba: CRV, 2023.
MONTEIRO, A. R. Educação e Deontologia. Forte da Casa: Escolar Editora, 2004.
MONTEIRO, A. R. Deontologia das Profissões da Educação. Coimbra: Edições Almedina, 2005.
MORIN, E. Os meus demônios. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1997.
MORIN, E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. 4. ed. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: UNESCO, 2001.
MORIN, E. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. 8. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2003.
MORIN, E. O Método I: a natureza da natureza. Porto Alegre: Sulina, 2002a.
MORIN, E. O Método II: a vida da vida. 2. ed. Porto Alegre: Sulina, 2002b.
MORIN, E. Introdução ao Pensamento Complexo. Trad. Eliane Lisboa, Ed Sulina, Porto Alegre -RS, 2005.
MORIN, E. Ciência com consciência. 13. ed. Rio de Janeiro: Bertrand, 2010
.
MORIN, E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. 2. ed. rev. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: UNESCO, 2011.
PEREIRA, S. P. A Natureza Inconsciente das Emoções. Santa Maria, RS: Ed. ITPH, 2007.
WAQUIL, M. P. Princípios da pesquisa científica em ambientes virtuais de aprendizagem: um olhar fundamentado no paradigma do pensamento complexo. 2008. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2008. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/13729. Acesso em fev. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.