THE SELF-ECO-ORGANIZATION IN THE ETHICAL AND EMOTIONAL FORMATION OF TEACHERS TOWARDS ARMED (IN)SECURITY IN SCHOOLS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/rtm.v18i33.33457

Keywords:

Ethical teacher education;, self-eco-organization; emotional education.

Abstract

Currently, BraziIian society faces some volatility and fragility in social, family and educational relations influenced by the impact of socioeconomic and cultural poverty, and the intense flux of information. In this scenario, being a teacher became a field of uncertainties and struggles, where educators need to seek for continuous education and position themselves in relation to public policies, such as, the (in)security in schools towards the use of guns.Thus, the aim of this article is to discuss a teacher training experience which relates personal and professional ethics, deontological issues and emotional dimensions in a situation that is defined as a great dilemma for schools and their professionals. The theoretical grounds for this discussion is informed by Morin (date?), as well as ethical educational and formative views to analise the dialogic processes in the education of a group of teachers from various teaching levels, focusing on ethical and emotional issues in their daily lifes, regarding the use (or not) of guns in schools. Based on their refection upon the issue as data, we present the results of this analysis, including their values, emotions, and projections towards their performance as participants in this process.

References

REFERÊNCIAS

BASCO, Louis; COTE, Fabienne. Accompagner l’étudiant dans la construction de sa personne par l’utilisation du blason d’André de Peretti. In: LANI-BAYLE, Martine (sous la Direction) André de Peretti. Regards croisés sur l’homme aux mille et un rebondissement. Paris: L’Harmattan, 2011, p. 69-74.

BAPTISTA, Isabel. Dar rosto ao futuro: a educação como compromisso ético. Porto: Profedições. 2005.

CAETANO, Ana Paula. Narrativas de inclusão e indignação em tempos de ‘pós-pandemia’: educação emocional no ensino superior. In LOSS, Adriana Salete; GALLERT, Claudia; GÓES, Eliane Pinto (Eds.). Consciencializar, incluir e humanizar no ensino superior. Campo Mourão: Editora Fecilcam, 2023.

CASASSUS, Juan. Fundamentos da Educação emocional. Brasília: UNESCO, Liber Livro Editora, 2009.

DAMÁSIO, António. A estranha ordem das coisas. RJ: Cia das Letras, 2018.

MARQUES, Décio Azevedo; ALVES, Leila Maria. Problemas vividos pela escola pública: do conflito social aos conflitos funcionais (uma abordagem sociológica). Linhas Críticas, [S. L.], v. 10, p. 165 – 182, 2004. DOI: 10.26512/lc.v10i19.3200. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3200. Acesso em: 8 fev. 2025.

FONSECA, V. d. Importância das emoções na aprendizagem: uma abordagem neuropsicopedagógica. Revista da Associação Brasileira de Psicopedagogia [online]. vol. 33, n.102, pp. 365-384, 2016. ISSN 0103-8486.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 17ª ed. Ed. Paz e Terra,Petrópolis, RJ, 1987.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia. Saberes necessários para a prática educativa, Ed. Paz e Terra, Rio de Janeiro, 1996.

GOLEMAN, D. Inteligência Emocional. A teoria revolucionária que define o que é ser inteligente. Rio de Janeiro: Objetiva, 2012.

GRISA, A. P. O Jogo e a Estrutura das Personalidades. 8a ed. Edipappi, 2014.

SOARES, J. Os jovens mudaram e a escola não acompanhou. Entrevista com Miriam Abramovay. Disponível em: https://www.ihu.unisinos.br/categorias/587520-os-jovens-mudaram-e-a-escola-nao-acompanhou-entrevista-com-miriam- Abramovay. Acesso em 07 mar 2023.

LIMA DIAS, S. M. Dar rosto ao futuro: a educação como compromisso ético. Educação em Perspectiva, Viçosa, v. 3, n. 1, p. 252-255, jan. /jun. 2012.

LIPTON, B. H. A biologia da crença: ciência e espiritualidade na mesma sintonia: o poder da consciência sobre a matéria e os milagres. 1.ed. São Paulo: Butterfly Editora, 2007.

LOSS, A. S. O caminhar para cuidar de si, cuidar do outro e cuidar do profissional - Reflexão dos processos auto formativos na formação de professoreseducadores do Brasil e de Portugal. vol. III. Curitiba: CRV, 2017.

LOSS, A. S; LYRA, R. L. Educação emocional e profissão docente. Processos autoformativos. Curitiba: CRV, 2023.

MONTEIRO, A. R. Educação e Deontologia. Forte da Casa: Escolar Editora, 2004.

MONTEIRO, A. R. Deontologia das Profissões da Educação. Coimbra: Edições Almedina, 2005.

MORIN, E. Os meus demônios. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1997.

MORIN, E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. 4. ed. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: UNESCO, 2001.

MORIN, E. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. 8. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2003.

MORIN, E. O Método I: a natureza da natureza. Porto Alegre: Sulina, 2002a.

MORIN, E. O Método II: a vida da vida. 2. ed. Porto Alegre: Sulina, 2002b.

MORIN, E. Introdução ao Pensamento Complexo. Trad. Eliane Lisboa, Ed Sulina, Porto Alegre -RS, 2005.

MORIN, E. Ciência com consciência. 13. ed. Rio de Janeiro: Bertrand, 2010

.

MORIN, E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. 2. ed. rev. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: UNESCO, 2011.

PEREIRA, S. P. A Natureza Inconsciente das Emoções. Santa Maria, RS: Ed. ITPH, 2007.

WAQUIL, M. P. Princípios da pesquisa científica em ambientes virtuais de aprendizagem: um olhar fundamentado no paradigma do pensamento complexo. 2008. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2008. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/13729. Acesso em fev. 2023.

Published

14-04-2025

How to Cite

PERTILE, L.; PAIXÃO E SILVA, A. L.; ZALESKI, F.; CAETANO, A. P. THE SELF-ECO-ORGANIZATION IN THE ETHICAL AND EMOTIONAL FORMATION OF TEACHERS TOWARDS ARMED (IN)SECURITY IN SCHOOLS. Temas & Matizes, [S. l.], v. 18, n. 33, p. 460–483, 2025. DOI: 10.48075/rtm.v18i33.33457. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/temasematizes/article/view/33457. Acesso em: 8 dec. 2025.