THE CONTRIBUTION OF A NON-FORMAL TEACHING SPACE IN THE DEVELOPMENT OF THE INFANT/JUVENILE CITIZENSHIP: A STUDY IN THE MUNICIPAL DISTRICT OF RESTINGA SECA (RIO GRANDE DO SUL)
DOI:
https://doi.org/10.17648/educare.v2i4.1672Keywords:
Ensino não-formal, cidadania, infanto-juvenilAbstract
This study analyzes the contribution of a non-formal teaching space in the municipal district of Restinga Sêca/Rio Grande do Sul. Starting from a case study, teachers and students were interviewed and observations were made in the locus of the research field. After a brief analysis of the historical background of how citizenship has been constituted in our society, marked by the exclusion of popular classes in the decision-making process, we review this concept in contemporary, in order to understand it in a wider sense and from a perspective of educational management. The investigation was characterized by ethnographical research of a qualitative nature, where participant insert, participant observation, field diaries and structured interviews were all used as research methods. From these data, analyses were made aiming to establish a relationship with the authors approached in the theoretical mark. In this sense an attempt was made to indicate some possibilities and deficiencies within this concrete study space, as well as highlighting the teachers’ pedagogic work, the students’ contribution, the management way and the relationships between this environment and other sectors of society. Finally some other worthwhile points were identified and a reflection was made about an management of better quality.Downloads
Published
01-01-2000
How to Cite
JOBIM, L. M.; DE OLIVEIRA, M. O. THE CONTRIBUTION OF A NON-FORMAL TEACHING SPACE IN THE DEVELOPMENT OF THE INFANT/JUVENILE CITIZENSHIP: A STUDY IN THE MUNICIPAL DISTRICT OF RESTINGA SECA (RIO GRANDE DO SUL). Educere et Educare, [S. l.], v. 2, n. 4, p. p. 313–326, 2000. DOI: 10.17648/educare.v2i4.1672. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/educereeteducare/article/view/1672. Acesso em: 1 may. 2025.
Issue
Section
Fundamentos Metodológicos
License
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.