Fatphobia and the polemic “romanticization of obesity” through the eyes of Brazilian high school students
DOI:
https://doi.org/10.48075/educare.v18i45.31246Resumo
ABSTRACT: Prejudice against fat people, the so-called fatphobia, keeps affecting many people in schools. Body standardization has always been socially internalized but it is sad to know that cases of fatphobia keep taking place in schools and outside them. The fat are stereotyped as unable and are rarely chosen by their classmates to take part in collective activities. Besides, they are often embarrassed and offended. On the other hand, it is now more common to see people advocating obesity as a movement which makes people accept their own bodies in an attempt to end prejudice. As a current theme, the polemic romanticization of obesity is a risk when only the aesthetic appeal is considered. Above all, obesity is a disease that is associated with several comorbidities, such as diabetes, hepatic steatosis and arterial hypertension. Therefore, this study aimed at investigating how this issue is understood by High School students who attend the Instituto Federal do Triângulo Mineiro - Campus Uberlândia Centro, in Uberlândia, MG, Brazil, and how it affects their everyday lives. This basic, fundamental, qualitative and exploratory study collected data on “fatphobia versus romanticization of obesity” in High School. Highly connected students gave their opinions and showed how important and updated it is to address this topic in school since the social media and several people disagree regarding the dichotomy between “treating yourself” and “accepting yourself”.
Referências
ARCIE, J. B., ARITA, C. M., HERMAN J., CASTRO, V. R., CONTRERAS, H. S. H. Cyberbullying: ações pedagógicas de caráter preventivo no contexto escolar. PsicoFAE, Curitiba, v. 5, n.1, 2016, p.89-98.
ASSIS, M. M., GRATÃO, L. H. A., SILVA, T. P. R., CORDEIRO, N. G., CARMO, A. S., CUNHA, C. F., OLIVEIRA, T. R. P. R.; ROCHA, L. L., MENDES, L. L. School environment and obesity in adolescents from a Brazilian metropolis: cross-sectional study. BMC Public Health, v.22, n.1, 2022, p.1229.
CABRAL, L. F. S., GUSMÃO, B. A., BARBOSA, F. R., NETO, A. C.F., ANJOS, R. S., MONTEIRO, V. R., MENEZES, V. A., COLARES, V., FRANCA, C., GODOY, F. Associação entre o bullying e o cyberbullying com as alterações de peso em adolescentes escolares de Olinda-PE: estudo exploratório. Research, Society and Development, v.10, n.14, 2021, p.e274101421439.
CATANHEDE, A. S., MARIANO, E. R. Prevalência de sobrepeso e obesidade em escolares: revisão sistemática de literatura. Archives of Health, Curitiba, v.1, n.5, 2020, p. 277-288.
FERREIRA, T. R. S. C., DESLANDES, S. F. Cyberbullying: conceituações, dinâmicas, personagens e implicações à saúde. Ciência & Saúde Coletiva, v.23, n.10, 2018, p.3369-3379.
LIRA, A. G., GANEN, A. P., LODI, A. S., ALVARENGA, M. S. Uso das redes sociais, influência da mídia e insatisfação com a imagem corporal de adolescentes brasileiras. Jornal Brasileiro de Psiquiatria, v.66, n.3, 2017, p.164-171.
NASCIMENTO, F. J., SILVA, D. R. F., BARBOSA, H. C., SANTOS, V. F., MARTINS, L. M., LUZ, D. C. R. P. Sobrepeso e obesidade em adolescentes escolares: uma revisão sistemática. Saúde Coletiva, v.10, n.55, 2020, p.2947-2958.
PETRIBÚ, M. M. V., TASSITANO, R. M., NASCIMENTO, W. M. F., SANTOS, E. M. C., CABRAL, P. C. Fatores associados ao sobrepeso e à obesidade em estudantes do ensino médio da rede pública estadual do município de Caruaru (PE). Revista Paulista de Pediatria, v.29, n.4, 2011, p.536-545.
PUHL, R. M., HEUER, C. A. Obesity stigma: important considerations for public health. American Journal of Public Health, vol.100, n.6, 2010, p.1019-1028.
RIBEIRO, L. S., TRIANI, F. S. A obesidade na infância e o protagonismo da educação física escolar. Caderno de Educação Física e Esporte, vol.14, n.1, 2016, p.79-88.
SILVA, W. L., PEREIRA, L. F. C., FRANCISCO, M. V. Obesidade e sedentarismo no ensino médio: uma proposta de intervenção nas aulas de educação física. Revista Eletrônica de Graduação e Pós-graduação em Educação Física, vol.16, n.3, 2020, p.1-21.
SOUZA, V. C. S., GONÇALVES, J. P. Gordofobia, bullying e violência na escola: um estudo representações sociais com pré-adolescentes. Eccos Revista Científica, vol.60, n.1, 2022, p.1-19.
WANDERLEY, E. N., FERREIRA, V. A. Obesidade: uma perspectiva plural. Ciência & Saúde Coletiva, vol.15, n.1, 2010, p.185-194.
YILDIRIM, S., USKUN, E. Risk factors affecting obesity development in high school students: a community-based case-control study. Turkish Archives of Pediatrics, vol.53, n.3, 2018, p.155-162.
Downloads
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença

Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.