INDISCIPLINE: PROVOCATIONS TO PRACTICE AND FORMATION OF TEACHERS
DOI:
https://doi.org/10.17648/educare.v7i13.6316
Supporting Agencies
não contou com financiamento
Keywords:
Educação. Indisciplina escolar. Prática pedagógica. Formação de professores.Abstract
This is a theoretical study that articulates the reflection on teaching practice and Teacher Training, based on analysis of the implication arising from meetings of teachers with events of indiscipline in the classroom. This study arose from the need to expand our understanding of indiscipline, in view of the change in teaching practice. The aim is to show that indiscipline, when understood as an indicative, a welcome expression to tell us that something in the pedagogical relationship – teacher/student – is not well, has a creative potential in the transformation of the teaching practice. It starts from the theoretical analysis on the need for paradigm shift in the understanding of indiscipline; place through indiscipline in the pedagogical relationship teacher-student, leading to a reading of the indiscipline as an indicative and challenge for the reinvention of teaching practice; after then, confronting the teaching practice and teacher training. It is concluded by stating the need to reinvent the continuing education teacher’s programs, focusing on the research of teaching practice, having as one of its objects the teachers’ contact with the expressions of indiscipline in the classroom.Downloads
Published
19-10-2012
How to Cite
SOUZA, F. F. de. INDISCIPLINE: PROVOCATIONS TO PRACTICE AND FORMATION OF TEACHERS. Educere et Educare, [S. l.], v. 7, n. 13, 2012. DOI: 10.17648/educare.v7i13.6316. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/educereeteducare/article/view/6316. Acesso em: 20 apr. 2025.
Issue
Section
Núcleo Temático: O docente em foco: identidade, formação e trabalho do professor
License
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.