Teacher Continuing Education In Technical Education: Demands And Challenges To Professionalism
DOI:
https://doi.org/10.17648/educare.v10i19.10120Keywords:
Formação de professores, Formação continuada, Ensino técnico profissionalizante,Abstract
The present study aims to investigate and problematize the issue of teacher continuing education in a complex vision, focusing the interest in knowing more and better teachers and their teaching in order to find out which paths used to (re)build their professionalism. Accordingly, it seeks to analyze the formation processes that help (or not) teachers to respond to the demands, the expectations, the diversity and richness of possibilities inside and outside the classroom. The methodology represents a qualitative approach, descriptive. For data collection procedure was used as the systematic observation of teaching activities in the school routine and semi-structured individual interviews. The research involved six teachers of an institution of technical education in the city of Porto Alegre/RS. Data were organized and interpreted through Textual Analysis of Discourse. Based on the analysis there is a concern about their participation and responsibility in school life, since teachers do not perceive the school as a space for collective construction; notes also continued education is questioned by some teachers, claiming to be necessary to rethink it; It is understood that teacher training and professionalism will only make sense if contemplating this whole trajectory – personal and professional – of teachers.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.