THE PROFESSIONAL PROFILE OF LANGUAGE TEACHER IN EDUCATION AND TRAINING COURSES. A CASE STUDY IN PORTUGAL
DOI:
https://doi.org/10.17648/educare.v10i19.10527Keywords:
perfil do professor, ensino profissionalizante, contextos de aprendizagem diferenciados.Abstract
This study aims to analyse how language teachers of Education and Training Courses (ETC) define their professional profile. To achieve these goal, the study focused on a group of ETC language teachers in the Center for Education and Development called Pina Manique in Lisbon, Portugal, institution dedicated to the vocational education, that is characterized by possessing a multicultural population, with socio-economic problems and in the risk of social exclusion. Placing us in a frame of a constructivist paradigm, we resorted to a qualitative oriented approach stressing on revaluation of the "person" as a subject of knowledge able to reflect, to rationalize, to communicate and to interact. For this purpose, we held semi-structured interviews to all ETC language teachers of the institution and subsequently proceeded to their content analysis. From data analysis and interpretation we concluded that, in fact, there is a need for these teachers to have a differentiated profile, consisting of a pedagogical component befitting this particular context, combined with a series of personal characteristics such as flexibility, tolerance and communication skills. The data also reveal that there is a need to adapt pedagogical-didactical practices to this type of particular contexts, especially in foreign languages, taking in account both the characteristics of the learners and the specificities of the languages.Downloads
Published
25-08-2014
How to Cite
CANNAS, A. C.; MOREIRA, J. A. M. THE PROFESSIONAL PROFILE OF LANGUAGE TEACHER IN EDUCATION AND TRAINING COURSES. A CASE STUDY IN PORTUGAL. Educere et Educare, [S. l.], v. 10, n. 19, 2014. DOI: 10.17648/educare.v10i19.10527. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/educereeteducare/article/view/10527. Acesso em: 31 mar. 2025.
Issue
Section
Artigos e Ensaios
License
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.