PROFESSOR PROFESSIONALISM: CONTRIBUTIONS FROM KNOWLEDGE AND EXPERTISE ON THE CONSTRUCTION OF BEING PROFESSOR
DOI:
https://doi.org/10.17648/educare.v10i19.10676Keywords:
Profissionalidade docente. Saber. Fazer. ProfessorAbstract
The article proposes analyzing how the practice of the lecturer manifests on the everyday based on the teaching and learning relationship. The question that presents itself on this discussion’s context seeks understanding how degree courses, from those trainer professionals are conducting this formation in the perspective of the teaching professionalism? We start from the assumption that this professionalism is about the specific field of teaching without, however, limiting it to classroom activities. As a qualitative research, we used the collaborative observation, at Paiva’s (2002) perspective, as data collection procedure. On the theory field, we have done interlocutions with authors among which we highlight Sacristán (1998), Tardif (2002) and Altet (2003). The data allowed us to identify fundamental elements on the teaching practice development; that is, the knowledge brought by skills that the professors have at their disposal, and the expertise that manifests practicing those skills. Wherefore, the synthesis we came upon reveal a disarticulation between what the professors theorize and the manner that the theory is given a meaning in the practice. Our intention was not leading the professors into conforming to the findings, but allowing them to reach their own empirical and evaluative premises in a more defined way, comparing their practices and critically reflecting about each of their why.
Keywords: Professor Professionalism. Knowledge. Expertise. Professor.
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.