TEACH TO WORK: A VOCATIONAL EDUCATION IN BRAZIL
DOI:
https://doi.org/10.17648/educare.v10i19.11649Keywords:
Educação profissional, Trabalho, Educação.Abstract
Teaching people how to work is a practice inherent in human groups, transmitted from generation to generation, through observation and empiricism, from the earliest times. However, the existence of educational institutions, in the modern sense of the term, specific to the vocational education, is much more recent. This article aims, in a very synthetic way, to present and discuss some educational initiatives for this type of education. We begin our analysis even in the colonial period and Jesuit education, when teaching the young people to work was a prerogative inherent to the survival and maintenance of Jesuit Colleges. Next, we discuss the main aspects of the Craft Guilds, their organization as masters, journeymen and apprentices, formal aspects and the principles adopted for including as a membership and permanence. Following our route along the historical process, we pay attention at the “College of the Factories”, which actually was a series of schools established by King John VI when he arrived in Brazil with the royal family. In the first decades of the twentieth century, the focus turns to the “Apprentice Craftsmen Schools created by Nilo Peçanha; then, we finalize with the creation and installation of SENAI schools in the 1940s, and the total change experienced by Vocational Education in the country after that implementation.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.