TEACHER EDUCATION IN SOUTH Minas Gerais: A RESPONSE TO DESIGN AND SOCIAL HISTORY OF A SEASON
DOI:
https://doi.org/10.17648/educare.v10i19.11650Keywords:
Formação de Professores, Política, Fontes Primárias.Abstract
This paper, as part of a larger project entitled "Teacher Training in the South of Minas Gerais in the Decade of 70: Political and Economic Development Period", developed by the Center for Studies and Research in Ethics, Politics and History Brazilian-NEPHEB education, aims at analyzing the School Institutions constitution process of teacher training in the south of Minas Gerais, in the period with the closing of the Institute Saint Dorothy (1911-1976), of a private nature elitist and training for the transition to the Normal Course at the State Public School José Marques de Oliveira, when the state assumed for himself the training of teachers. By cataloging of primary and secondary sources of interest in this project and for the History of Education in the mining south, we maintained the first contacts with the school institution training teachers in the city of Pouso Alegre / MG. A literature review of existing literature on teacher education in Brazil in the period of 70s to 2000s of bibliographies on the same matter was held. Collected up through desk research at the Museum "Tuany Toledo" Alegre / MG Landing, images and figures depicting the education in this period. There was the political link the period of dictatorship with the educational project of the time, the impact of change in the pedagogical practices of teachers, and which differed in the formation of each. It is understood that the teacher training projects for Brazilian basic education responds to a social need according to their historical period, which leads us to realize that what is happening in the XXI century in Brazil in educational terms, training that meets the labor market in the past attended the elite of reaffirmation in power to assist the public space of education be forged for this class, the school institution as elite warranty extension in the public and economic power.Downloads
Published
31-03-2015
How to Cite
SIQUELLI, S. A.; RIBEIRO, Álvaro N. F. TEACHER EDUCATION IN SOUTH Minas Gerais: A RESPONSE TO DESIGN AND SOCIAL HISTORY OF A SEASON. Educere et Educare, [S. l.], v. 10, n. 19, 2015. DOI: 10.17648/educare.v10i19.11650. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/educereeteducare/article/view/11650. Acesso em: 19 apr. 2025.
Issue
Section
Artigos e Ensaios
License
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.