SOURCES FOR THE HISTORY OF SCHOOL INSTITUTIONS IN PARANÁ PIONEER NORTH: REFLECTIONS ON A RESEARCH ITINERARY
DOI:
https://doi.org/10.17648/educare.v10i19.11693Keywords:
História da Educação, Instituições escolares, Fontes.Abstract
This text aims to discuss aspects of the historiographical work in the History of Education, especially about the topic of the sources to the research about the educational institutions. It is a discussion about the sources to the study of the educational institutions in the mesoregion of state of Paraná called Pioneer North. The article presents, generally, the importance of the studies about the history of the educational institutions. That implies to discuss how the subject became one of the most privileged inside History of Education over the last two decades. After, in a specific way, the relevance of the research about the subject in this specific region of the State of Paraná is questioned. That implies to know some of the educational reality and the local characteristics of the state’s Pioneer North. Finally, it is analyzed the potential of the research about the history of the educational institutions in the region from the research started and developed by the authors inside the Research Group “History, Society and Education in Brazil” – Work Group Pioneer North of Paraná State (HISTEDNOPR). It is considered that the researches about the history of educational institutions are presented as a possibility to preserve part of the history of education and the studied institutions. Besides, it is also presented as significant to preserve the local and regional historical patrimony, because the few systematic studies about the theme in the region.Downloads
Published
01-01-2000
How to Cite
RUCKSTADTER, F. M. M.; RUCKSTADTER, V. C. M. SOURCES FOR THE HISTORY OF SCHOOL INSTITUTIONS IN PARANÁ PIONEER NORTH: REFLECTIONS ON A RESEARCH ITINERARY. Educere et Educare, [S. l.], v. 10, n. 19, 2000. DOI: 10.17648/educare.v10i19.11693. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/educereeteducare/article/view/11693. Acesso em: 18 jul. 2024.
Issue
Section
Dossiê: História da educação, intelectuais e instituições escolares
License
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.