Neoliberal Politics and Syllabus reforms of High School in Brazil at 1990s
DOI:
https://doi.org/10.17648/educare.v10i19.11698Keywords:
Reformas curriculares, Ensino Médio, anos 90.Abstract
Brazilian high school syllabus reforms in 1990s are the research object of this presented study. Following the materialism historical dialectic aspects, this work intend to show how syllabus changes were articulated with Brazilian economical development, at the same time it was articulated to transformation and contradition in the productive sector in a mundial standard. From the 90 decade, we watched educational politics introduced that are organized in relation to the economy reorganization in parallel the “globalization” and neoliberal pattern. In front of this situation, the objective of the article is to organize the history of the socioeconomical politic context where it was produced the Brazilian high school syllabus reforms in 1990s. The purpose is to understand the documents that suport the oficial high school syllabus, trying to answer which is the social context that this teaching develops in the society. This article was developed from bibliographic and documental research.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.