Readers development in contexts of interaction
DOI:
https://doi.org/10.17648/educare.v11i22.13335Keywords:
Formação do leitor, jornal escolar, teatroAbstract
Concerned about students’ reading difficulties in high school, undergraduate students of Languages, while doing some research on the development of reading and writing skills of students, also began to develop themselves as readers trainers. This article analyses the strategies of action used by graduating students to create contexts in which high school students would socially interact through practices that include reading and writing activities, which consisted of writing and producing the school newspaper and setting theatrical plays based on literary texts. This study is referenced on the ideas of Irandé Antunes, Maria da Bordini Glory and Vera Teixeira de Aguiar on training players, Célestin Freinet on free text and Paulo Coimbra Guedes, Clecio Bunzen and Marcia Mendonça about the teaching of Portuguese. Both practical and reflection owe much to Bordini and Aguiar understanding that the reader becomes a reading process builder based on the choice of meanings they assign to a text within a limited range it offers. However, the authors also advocate the use of reading activities that require social interaction as an instrument, so that it does not suffice by itself, but is an instrument for the participation of the individual in society. Thus, the high school students became writers and readers in the school newspaper creating process, actors and audience in the composition and staging of his plays. In turn, the undergraduate students of Languages were able to combine research to teaching and be trained as readers trainers.Downloads
Additional Files
Published
07-06-2016
How to Cite
CECCAGNO, D.; MESQUITA, S. B. de. Readers development in contexts of interaction. Educere et Educare, [S. l.], v. 11, n. 22, 2016. DOI: 10.17648/educare.v11i22.13335. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/educereeteducare/article/view/13335. Acesso em: 18 jul. 2024.
Issue
Section
Artigos e Ensaios
License
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.