Limits and Possibilities Pibid's contribution to the Initial and Continuing Teacher of Youth and Adult Education
DOI:
https://doi.org/10.17648/educare.v11i22.13779Keywords:
Educação de Jovens e Adultos, PIBID, formação docenteAbstract
Considering the continuing low supply of studies on adult education (EJA) in teaching courses in middle level, or Education and Degrees in higher education, the objective is to analyze the actions of the Institutional Program Exchange Initiation to Teaching (PIBID) developed in the Bachelor's Degree in education from the State University of Rio de Janeiro (UERJ), in order to identify the contributions of the program in initial teacher training (undergraduate) and possible displacements of teachers professional practice in relation to the design of adult education and their teaching practices. It is action research conducted between 2014 and 2015 at a school in the municipal of Rio de Janeiro, which in addition to the observation of daily school used an analysis of the reports produced by the six program grantees, semi-structured interviews with those subjects and three teachers from the school unit (a universe eight teachers). This study verifies the PIBID positivity in the initial training of future teachers, but points out its intervention weaknesses together those who are in the profession. Points out, however, that despite being an action in the short term, the PIBID is an important step of many to be taken in order to discuss and ressiginificar not only conceptions of the EJA, but the teaching practice built up over years.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.