HISTORICAL-CRITICAL PEDAGOGY AND HISTORICAL-CULTURAL PSYCHOLOGY: A CURRICULUM PROPOSAL FOR SPECIAL EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.17648/educare.v11i22.13938Keywords:
Pedagogia Histórico-Crítica. Psicologia Histórico-Cultural. Educação Especial.Abstract
This article aims to verify how the curriculum proposed by the Association of Municipalities of West Paraná discusses the Historical-Critical Pedagogy and Historical-Cultural Psychology regarding to Special Education. Therefore, it was used a documentary study, having as object the Basic Curriculum for Municipal Public School, third edition, published in 2014, and bibliographic, approaching productions and authors that deal with this subject, such as: Meletti (2014), Machado e Vernick (2013) e Piaia (2016). Through the documentary study, based on Historical Dialectical Materialism, the Basic Curriculum from AMOP presents pedagogical assumptions that express the way of thinking and doing of education guided by the Historical-Critical Pedagogy and the concept of human development according with the Historical-Cultural Psychology. In this bias, we notice that the document comprises the student as historical-social being and an education for the integral development of the human being, distancing from, biologizing, immediatist and fragmented visions. Also, as the vygotskian approach, the document assumes that with the appropriation of knowledge historically produced is that the men supply their immediate needs. Therefore, the reflections involving the organization of the curriculum proposals in public policy are important to Special Education or any other field of study, considering the theoretical references that guides these proposals. It is understood that the most appropriate way to understand and develop a curriculum proposal occurs through the articulation between these two elements, so, it is interested the guiding principles that underlies these policies and not the policies by themselves, without losing the conception of world, education and subject to be formed.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.