THE DEVELOPMENT OF COMPETENCES FROM MATHEMATICAL MODELING: A STUDY WITH STUDENTS OF THE FOURTH YEAR OF GERMAN PRIMARY SCHOOL
DOI:
https://doi.org/10.17648/educare.v12i24.15373Keywords:
Modelagem Matemática, Competências, Matematização, Validação.Abstract
The objective of this work was to identify the mobilized mathematical competences by students of a fourth year of a German Primary School. The study was developed within the scope of qualitative research, based on the development of a task of Mathematical Modeling by three groups of students. The resolutions and negotiations produced by the participants were analyzed according to the theoretical assumptions of the development of competencies comprehended in the modeling cycle of Blum. Among the results, we emphasize that the research subjects were capable of: (i) negotiating and justifying the relevant information to the proposed problem situation, which enabled the groups to understand the situation, simplify and structure the data and construct a mental model of the situation; (ii) arguing and defining actions to represent mathematically the data considered relevant and translate them into a mathematical model and (iii) interpreting the obtained mathematical model and validating such result for the real situation, leading them to an appropriate solution of mathematical problems to their hypotheses.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.