COLLABORATIVE TEACHING FAVORING PROFESSIONAL DEVELOPMENT FOR INCLUSION IN SCHOOLS
DOI:
https://doi.org/10.17648/educare.v2i4.1659Keywords:
desenvolvimento profissional, ensino colaborativo, inclusão escolarAbstract
The scientific literature has indicated the collaborative work as a growing strategy regarding professional development. The aim of this study is to verify the implications of collaborative teaching in two schools (four groups) of elementary school, which had each six students with mental disability. The intervention involved systematic support of the teacher of special needs inside a usual class, on some days of the week, also extra-class activities planning and reflection about the practice. The results indicate that for all the teachers in this study the collaborativeinstruction enabled a personal and professional development. As implications of this study, the need for changes in the culture of the initial and continuing teaching development from the common and special instruction in a way to prepare them to act effectively in collaboration is discussed. The need for a redefinition of the role of special teacher to act mainly to support in the common class and not only on services that involve to take the students with disability out of class or, exclusively,
on segregated services is reinforced.
Downloads
Published
01-01-2000
How to Cite
CAPELLINI, V. L. M. F.; MENDES, E. G. COLLABORATIVE TEACHING FAVORING PROFESSIONAL DEVELOPMENT FOR INCLUSION IN SCHOOLS. Educere et Educare, [S. l.], v. 2, n. 4, p. p. 113–128, 2000. DOI: 10.17648/educare.v2i4.1659. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/educereeteducare/article/view/1659. Acesso em: 18 jul. 2024.
Issue
Section
Núcleo Temático: Aprendizagem e Ação Docente
License
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.