PSYCHOANALYSIS AND TEACHING: SEARCHING TO UNDERSTAND THE DARK FACE OF INDISCIPLINE IN SCHOOLS
DOI:
https://doi.org/10.17648/educare.v2i4.1667Keywords:
desejo de saber, ensino-aprendizagem, escutaAbstract
This study discusses teaching and learning in classroom focusing the relationships between teacher-student in higher education from a report of experiences. It takes as a theoretical basis for the discussion, elements of Freudian psychoanalysis, considering it pertinent to understanding daily pedagogic attitudes, often hidden as psychological ‘acts’, that shows in the educator and student context, which involve inherent psychic conflicts that are there and seek to learn what can seemingly say nothing. This study considers the act of teaching as a relational and permissive to the unconscious desire of student that supposedly can demands or not being taught, in a healthy or perverse movement. It emphasizes the importance of listening so that the pedagogical act is not disrupted by psychological ‘noises’.Downloads
Published
01-01-2000
How to Cite
SZYMANKI, M. L. S.; TAVEIRA, S. M. de A.; RIQUETTI, I. C. PSYCHOANALYSIS AND TEACHING: SEARCHING TO UNDERSTAND THE DARK FACE OF INDISCIPLINE IN SCHOOLS. Educere et Educare, [S. l.], v. 2, n. 4, p. p. 235–242, 2000. DOI: 10.17648/educare.v2i4.1667. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/educereeteducare/article/view/1667. Acesso em: 18 jul. 2024.
Issue
Section
Núcleo Temático: Aprendizagem e Ação Docente
License
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.