LEARNING CONCEPTIONS: A COMPARISON BETWEEN TEACHERS’ DISCOURSES AND GRADUATE STUDENTS’ DISCOURSES
DOI:
https://doi.org/10.17648/educare.v2i4.1669Keywords:
aprendizagem, construtivismo, professores, estudantesAbstract
This paper compares theories of learning between teachers and students in the graduation courses of Administration, Pedagogy, and teaching degree in Mathematics. The data was collected through semi-structured interviews, which were tape-recorded. The interviews were transcribed and printed. After this processcategories for analysis were extracted. Both the teachers’ and the students’ conceptions were grouped into categories. The teachers’ were: a) learning as individual construction; b) learning as an assimilation process; c) learning through practice; d) learning as an internal reconstruction process. The student’ categories were: a) learning out of interest / necessity; b) learning as reception of information; c) learning through practice. The research demonstrates a predominance of the constructivist
learning in the discourse of both groups researched.
Downloads
Published
01-01-2000
How to Cite
TEIXEIRA, E. S.; TEIXEIRA, P. LEARNING CONCEPTIONS: A COMPARISON BETWEEN TEACHERS’ DISCOURSES AND GRADUATE STUDENTS’ DISCOURSES. Educere et Educare, [S. l.], v. 2, n. 4, p. p. 261–282, 2000. DOI: 10.17648/educare.v2i4.1669. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/educereeteducare/article/view/1669. Acesso em: 18 may. 2025.
Issue
Section
Fundamentos da Educação
License
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.