TEACH SCIENCE OR HUMANITIES ACCORDING TO AUGUSTO COMTE
DOI:
https://doi.org/10.17648/educare.v4i7.3244Keywords:
Comte, Filosofia, Educação, Ensino, Ciência, Humanidades.Abstract
The general question of this work is whether, according to Comte, we should teachhumanities or science. The question is relevant since it shows the position of a significant
author on the issue. The objective is to explain whether Comte proposes the teaching of
humanities or science, thus contributing to a better understanding of comtean educational
philosophy. Specific bibliography on the subject is unknown. As it is generally believed that
Comte recommends the teaching of science, we tried to transcribe, as much as possible, his
own texts and those of one of his orthodox disciple, with few comments from my part to
avoid running the risk of being discredited. We collected, inductively, to reach a synthesis
(synthetically), all comtean references that we deemed relevant to the question; we appointed,
deductively (thus taking an analytical stand), his indirect position; and came to the synthesis,
which is the “description” of his position. We concluded that Comte proposed the teaching of
humanities and sciences; the teaching of these framed within the teaching of those, which,
consequently, became scientific, or, better yet, positive.
Downloads
Published
01-01-2000
How to Cite
TISKI, S. TEACH SCIENCE OR HUMANITIES ACCORDING TO AUGUSTO COMTE. Educere et Educare, [S. l.], v. 4, n. 7, p. p. 113–131, 2000. DOI: 10.17648/educare.v4i7.3244. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/educereeteducare/article/view/3244. Acesso em: 19 may. 2025.
Issue
Section
Núcleo Temático: História, Sociedade e Educação
License
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.