BODY, EDUCATION AND HOMINIZATION: POSSIBILITIES OF ANALYSIS FROM HISTORICAL MATERIALISM
DOI:
https://doi.org/10.17648/educare.v4i7.3254Keywords:
Corpo, Educação, História, Darwinismo, Marxismo.Abstract
The objective of this article is to show the mutual relevance between body studiesand Marxists approaches of society. For that we searched in some Marxist scholars, when
they study the process which leads to the arising of homo sapiens, signals which depict how
body and its history are discussed. The analysis is divided in three parts: first, we see how
historians of education put value to the split between manual and intellectual labor as basis
in their historical studies. Then we go through some Marxists authors with vary approaches,
explaining how they end up putting the body and traditional dichotomies at issue, while
considering the relevance of labor. In third part, we put in evidence the role played by
Engels essays, which gave to the human hand great value for the history of homo sapiens.
As results, we could see that for both body cultural analysts or Marxists scholars, their
problems can be useful for each other, what could fill analytical gaps between them.
Downloads
Published
01-01-2000
How to Cite
HEROLD JUNIOR, C. BODY, EDUCATION AND HOMINIZATION: POSSIBILITIES OF ANALYSIS FROM HISTORICAL MATERIALISM. Educere et Educare, [S. l.], v. 4, n. 7, p. p. 203–221, 2000. DOI: 10.17648/educare.v4i7.3254. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/educereeteducare/article/view/3254. Acesso em: 18 jul. 2024.
Issue
Section
Núcleo Temático: História, Sociedade e Educação
License
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.