PROGRAMA NACIONAL DE FORMACIÓN DE EDUCADORES Y EDUCADORAS: EDUCATIONAL POLITICS TO THE HIGHER EDUCATION IN VENEZUELA
DOI:
https://doi.org/10.17648/educare.v5i9.3778Keywords:
Programa Nacional de Formación de Educadores y Educadoras, Política Educacional para o Ensino Superior na Venezuela, Relatório Delors.Abstract
This article has a documental and bibliographic character and its purpose is to identify the objectives and analyze the conception of education in the Programa Nacional de Formación de Educadores y Educadoras (PNFE). This program is part of the Universidad Bolivariana de Venezuela (UBV) and of the Misión Sucre, central expressions in the Educational Politics to the Higher Education in Venezuela, established in 2003 as an alternative to the Higher Education System, which was not corresponding to society’s demands and to the transformation process occurring in the mentioned country. In this study, it was possible to apprehend that the PNFE has as its aim to train the new educator who needs the Republic, considering the Bolivarian humanism with social-historic focus, as well as the conception of education indicated in the PNFE - “modern humanist conception” is related to liberal postulates, particularly the ones listed in the International Committee Report about Education to the 21st century, arranged by Jacques Delors, which explains the education pillars: learn to learn, to make, to live together and to be. Given the contradictions in the Venezuelan revolutionary process in course, it is understood that this conception needs to be overcome.Downloads
Published
01-07-2010
How to Cite
ZUCK, D. V.; NOGUEIRA, F. M. G. PROGRAMA NACIONAL DE FORMACIÓN DE EDUCADORES Y EDUCADORAS: EDUCATIONAL POLITICS TO THE HIGHER EDUCATION IN VENEZUELA. Educere et Educare, [S. l.], v. 5, n. 9, 2010. DOI: 10.17648/educare.v5i9.3778. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/educereeteducare/article/view/3778. Acesso em: 13 may. 2024.
Issue
Section
Núcleo Temático: Políticas Sociais na América Latina
License
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.