A PEDAGOGIA HUMANISTA DE SÃO JOÃO DA CRUZ (1542-1591) NO SÉCULO XVI
DOI:
https://doi.org/10.17648/educare.v4i7.3237Keywords:
São João da Cruz, Escolas Elementares, Humanismo Espanhol, Idéias Pedagógicas, Tempos Modernos.Abstract
The humanist pedagogical concepts in 16th Century Spain are provided by means ofan analysis of the ideas of St. John of the Cross, a member of the Discalced Carmelite Order.
The Spanish pedagogical ideas were part of the training activity defended by the philosopher
with regard to his novices and to students of the primary schools maintained by the Order.
The primary schools mentioned above were highly important for the spread of humanist
pedagogical ideas. The primary schools maintained by the Mendicant Orders, among which
may be found the Discalced Carmelite Order, constituted decisive factors in schooling,
training in reading, writing and mathematics and in the study of the vernacular languages. This occurred due to the fact that they established new models of instruction and elementary
education in Spain at the start of Modern Period, from where they spread to the recently
conquered lands of the Americas. In the 16th century reform of the Carmelite Order, St John
of the Cross and his disciples undertook a great pedagogical effort for the spread of reading
and writing in the communities in which they established themselves. St John of the Cross’s
texts features pedagogical characteristics such as affectivity as an educational, religious and
knowledge-producing expression.
Downloads
Published
01-01-2000
How to Cite
TOLEDO, C. de A. A. de; BARBOZA, M. A. A PEDAGOGIA HUMANISTA DE SÃO JOÃO DA CRUZ (1542-1591) NO SÉCULO XVI. Educere et Educare, [S. l.], v. 4, n. 7, p. p. 47–65, 2000. DOI: 10.17648/educare.v4i7.3237. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/educereeteducare/article/view/3237. Acesso em: 23 may. 2025.
Issue
Section
Núcleo Temático: História, Sociedade e Educação
License
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.