Teaching knowledge and training of teachers in service

Authors

  • Viviane Dos Santos de Souza Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia
  • Rosana Ferreira Alves Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.48075/rtm.v11i21.18035
Supporting Agencies

Keywords:

Continuing education. Teacher. Teaching.

Abstract

This study deals with the conclusion of a specialization course in Portuguese, entitled "Teacher training in service: a reflection on Portuguese language teaching". The objective of this article is to reflect a little about the continuing education of the teachers in service and the relevance of the Gestar II Course for teachers who teach Portuguese Language in elementary education II. In order to do so, some literatures of the studies of the continued formation of the teacher are revisited, like Freire (1996), Luckesi (2002), Tardif (2004) and Demo (2002). A collective effort is needed to overcome the barriers that hinder the construction of the quality education that is currently being discussed and desired. In this case, the mobilizations that predominate, among other points, by a teacher training involved in social transformation, should essentially specify the profiles and desirable knowledge of this professional for a conscious interposition in the school field, in the process of continuous teacher training. It should be noted that with the studies carried out the continuous formation that happens in the schools consists of moments of reflection, giving the teachers spaces to evaluate their practice, to exchange experiences with the team and to deepen knowledge regarding the teaching process. However, this has not always occurred in a productive and stimulating way, causing this moment to become the target of criticism on the part of the professionals involved. The questions, in general, are due to the meaning of the formation and the way in which they are organized.

Author Biographies

Viviane Dos Santos de Souza, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Mestranda em Letras: Cultura, Educação e Linguagens (UESB)

Rosana Ferreira Alves, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Doutorado em Doutorado em Linguística pela Universidade Estadual de Campinas, Brasil(2009)
Professor Titular da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia , Brasil

References

ALVES, Lynn Rosalina Gama. Novas Tecnologias: instrumento, ferramenta ou elementos estruturantes de um novo pensar?. Revista da FAEEBA, Salvador, vol.4, semestral, p.141-152, julho/dez.,1998. Disponível em www.lynn. pro.br. Acesso em 04/07/17.

ANTUNES, Celso. Onde está a indisciplina? Existem três focos de incêndio a apagar. 3. ed. Rio de Janeiro: Editora Vozes, 2002.

AQUINO, Julio Gropa. Indisciplina na escola: alternativas teóricas. 9. ed. São Paulo: Summus, 1996.

AQUINO, Julio Gropa. Indisciplina: o contraponto das escolas democráticas. 1. ed. São Paulo: Moderna, 1999.

BECKER, F. Educação e construção do conhecimento. 2.ed. Porto Alegre: Artmed, 2001.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União, Brasília, 20 de dezembro de 1996.

DEMO, Pedro. Mitologias da avaliação: de como ignorar, em vez de enfrentar problemas. 3. ed. Campinas-SP: Autores associados, 2002.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GARCIA, Carlos Marcelo. Formação de Professores: Para uma mudança educativa. 2.ed. Porto: Porto Editora, 1999.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5. ed. São Paulo: Atlas, 1999.

IMBERNÓN, Francisco. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e incerteza. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2006.

LUCKESI, Cipriano Carlos. Maneiras de avaliar a aprendizagem. Pátio. São Paulo, ano 3. nº 12. p. 7–11, fev./abril, 2002.

LUCKESI, C. C. Avaliação da aprendizagem escolar. 4. ed. São Paulo : Cortez, 1996.

MINAYO, M. C. de S. O desafio do conhecimento. 10. ed. São Paulo: HUCITEC, 1993.

MORETTO, Vasco. Avaliação da aprendizagem: uma relação ética. In: VI CONGRESSO PEDAGÓGICO DA ANEB. Brasília, 1996. (Palestra).

PIMENTA, Selma Garrido; ANASTASIOU, Lea das Graças Camargo. Docência no ensino superior. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2002.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 4. ed. Petrópolis, Rio de Janeiro, Vozes, 2004.

Published

28-12-2017

How to Cite

DE SOUZA, V. D. S.; ALVES, R. F. Teaching knowledge and training of teachers in service. Temas & Matizes, [S. l.], v. 11, n. 21, p. 96–114, 2017. DOI: 10.48075/rtm.v11i21.18035. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/temasematizes/article/view/18035. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Rumos da Educação Brasileira: A formação de professores em Discussão