Reflections on the teaching work: the evil to be of the performativity in society of the fatigue

Authors

  • Márcio Issler Graduado em Pedagogia – Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE. Mestrando em Educação - PPGE - UNIOESTE – Campus de Cascavel – PR Bolsista CAPES/FUNDAÇÃO ARAUCÁRIA.
  • Ieda Maria Kleinert Casagrande Doutora em Educação - UFSM. Bolsista PNPD/CAPES - Universidade Estadual do Oeste do Paraná/Unioeste. Campus de Cascavel – PR
  • Katiucia de Oliveira Peres Graduada em Psicologia (UNIJUI). Mestranda em Educação – PPGE – UNIOESTE.
  • Adrian Alvarez Estrada Doutor em Educação pela Universidade de São Paulo - USP; Docente do Colegiado do Curso de Pedagogia e do Mestrado em Educação da UNIOESTE – Universidade Estadual do Oeste do Paraná – Campus de Cascavel - PR.
  • José Carlos dos Santos Doutor em História. Docente da Graduação e Pós-Graduação Stricto e Lato Sensu da Universidade Estadual do Oeste do Paraná.

DOI:

https://doi.org/10.48075/rtm.v11i21.18303
Supporting Agencies

Keywords:

Society of Tiredness. Productivity. Performance. Teaching work.

Abstract

The day-to-day work of education professionals who work in teaching is constantly marked by excessive workload, based on effort, external pressure and the speed with which they perform their functions. This has led to the loss of physical and mental health of teachers, transforming their work into suffering. The intention of the study is to present some reflections developed by the South Korean philosopher Byung-Chul-Han, from the concept of Society of Tiredness and its relation with the studies of Stephen Ball on performativity. Since the excess of work and the absence of otherness have produced a hysterical flow of production and great inversions of values, resulting in a sensation of fatigue in the contemporary world, it is understood that the mode of production in which we live, in addition to exploiting the force the development of diseases and depression. The purpose of the article is not specifically to present the meaning of depression and its symptoms, but to consider the type of society we live in that is based on the belief of the "yes" and that everything is possible that ceaselessly seeks quality, performativity and excellence of professional teaching performance. Such facts lead the subject to false freedom. By understanding how to be free, the lord of his own actions and decisions is actually immersed in self-exploration to arrive at the expected performativity. The exploitation movement generates a paradoxical freedom, which ends up manifesting pathologically in the psychic illness of the teacher.

References

BALL, S. J. Performatividade, privatização e o pós-Estado do Bem-Estar. Educ. Soc. [online], vol.25, n.89, pp.1105-1126, 2004.

BALL, S. J. Reformar escolas/reformar professores e os terrores da performatividade. Revista Portuguesa de Educação, Braga, v. 15, n. 2, p. 3-23, 2002.

BALL, Stephen J. Profissionalismo, gerencialismo e performatividade. Cad. Pesqui. [online], vol.35, n.126, pp.539-564, 2005.

HAN, Byung-Chul. Sociedade do cansaço. Tradução de Enio Paulo Giachini. Petrópolis, RJ: Vozes, 2015.

HEGEL, G. W. F. Fenomenologia do Espírito. Trad. Paulo Meneses. Edição revisada, Vol. único. Petrópolis, Vozes, 2002.

PEREIRA, M. A. A dimensão performativa do gesto na prática docente. Revista Brasileira de Educação. 15. n. 45. set./dez. 2010a.

PEREIRA, M. A. Pedagogia da performance: do uso poético da palavra na prática educativa Educação e Realidade. Porto Alegre, UFRGS, v. 35, n. 2. maio/ago. p. 139-155, 2010b.

ROTHMANN, I.; COOPER, C. Fundamentos de Psicologia Organizacional e do Trabalho. Tradução de Luiz Claudio de Queiroz. Revisão Técnica de Ianni Regia Scarcelli e de Maria Inês Assumpção Fernandes. RJ: Elsevier, 2009.

SOARES, C. L. (org). Corpo e história. Campinas, SP. Autores e Associados: 3. ed. 2006.

SOUZA, K. R. et al. Trajetória do Sindicato Estadual dos Profissionais da Educação do Rio de Janeiro (SEPE-RJ) na luta pela saúde no trabalho. v.8, n.4, Ciência e Saúde Coletiva, p.1057-1068, 2003. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/csc/v8n4/a27v8n4.pdf>. Acesso em: 21 de out. 2017

Published

28-12-2017

How to Cite

ISSLER, M.; KLEINERT CASAGRANDE, I. M.; DE OLIVEIRA PERES, K.; ALVAREZ ESTRADA, A.; DOS SANTOS, J. C. Reflections on the teaching work: the evil to be of the performativity in society of the fatigue. Temas & Matizes, [S. l.], v. 11, n. 21, p. 85–95, 2017. DOI: 10.48075/rtm.v11i21.18303. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/temasematizes/article/view/18303. Acesso em: 20 may. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Rumos da Educação Brasileira: A formação de professores em Discussão