Reflections on the teaching work: the evil to be of the performativity in society of the fatigue
DOI:
https://doi.org/10.48075/rtm.v11i21.18303Keywords:
Society of Tiredness. Productivity. Performance. Teaching work.Abstract
The day-to-day work of education professionals who work in teaching is constantly marked by excessive workload, based on effort, external pressure and the speed with which they perform their functions. This has led to the loss of physical and mental health of teachers, transforming their work into suffering. The intention of the study is to present some reflections developed by the South Korean philosopher Byung-Chul-Han, from the concept of Society of Tiredness and its relation with the studies of Stephen Ball on performativity. Since the excess of work and the absence of otherness have produced a hysterical flow of production and great inversions of values, resulting in a sensation of fatigue in the contemporary world, it is understood that the mode of production in which we live, in addition to exploiting the force the development of diseases and depression. The purpose of the article is not specifically to present the meaning of depression and its symptoms, but to consider the type of society we live in that is based on the belief of the "yes" and that everything is possible that ceaselessly seeks quality, performativity and excellence of professional teaching performance. Such facts lead the subject to false freedom. By understanding how to be free, the lord of his own actions and decisions is actually immersed in self-exploration to arrive at the expected performativity. The exploitation movement generates a paradoxical freedom, which ends up manifesting pathologically in the psychic illness of the teacher.References
BALL, S. J. Performatividade, privatização e o pós-Estado do Bem-Estar. Educ. Soc. [online], vol.25, n.89, pp.1105-1126, 2004.
BALL, S. J. Reformar escolas/reformar professores e os terrores da performatividade. Revista Portuguesa de Educação, Braga, v. 15, n. 2, p. 3-23, 2002.
BALL, Stephen J. Profissionalismo, gerencialismo e performatividade. Cad. Pesqui. [online], vol.35, n.126, pp.539-564, 2005.
HAN, Byung-Chul. Sociedade do cansaço. Tradução de Enio Paulo Giachini. Petrópolis, RJ: Vozes, 2015.
HEGEL, G. W. F. Fenomenologia do Espírito. Trad. Paulo Meneses. Edição revisada, Vol. único. Petrópolis, Vozes, 2002.
PEREIRA, M. A. A dimensão performativa do gesto na prática docente. Revista Brasileira de Educação. 15. n. 45. set./dez. 2010a.
PEREIRA, M. A. Pedagogia da performance: do uso poético da palavra na prática educativa Educação e Realidade. Porto Alegre, UFRGS, v. 35, n. 2. maio/ago. p. 139-155, 2010b.
ROTHMANN, I.; COOPER, C. Fundamentos de Psicologia Organizacional e do Trabalho. Tradução de Luiz Claudio de Queiroz. Revisão Técnica de Ianni Regia Scarcelli e de Maria Inês Assumpção Fernandes. RJ: Elsevier, 2009.
SOARES, C. L. (org). Corpo e história. Campinas, SP. Autores e Associados: 3. ed. 2006.
SOUZA, K. R. et al. Trajetória do Sindicato Estadual dos Profissionais da Educação do Rio de Janeiro (SEPE-RJ) na luta pela saúde no trabalho. v.8, n.4, Ciência e Saúde Coletiva, p.1057-1068, 2003. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/csc/v8n4/a27v8n4.pdf>. Acesso em: 21 de out. 2017
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.