THE LUDIC RESOURCE IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION
GLIMPSING ITS APPLICABILITY IN THE ACTIVITIES PROPOSED FOR TEXTBOOKS
DOI:
https://doi.org/10.48075/rtm.v16i27.29991Abstract
The history of Early Childhood Education (ECE) in Brazil shows significant advances over the years. Therefore, with the insertion and distribution of textbooks, some divergences have appeared. One of them is the argumentation about the loss of learning space and the decrease of the experience of playfulness. In this sense, this article, with a bibliographical and documental approach, analyzes the textbook collection for ECE: 1,2,3.... It's time to learn and the respective teacher's manuals, in search of clues that may show the direction and insertion of playfulness in science contents. For this investigation, we adopted the Textual Discourse Analysis, emphasizing two emerging strands: the reflection on Inclusive Education and Science teaching, the relationship with playfulness and the textbook. We observed that, in the materials analyzed, there is a tendency to direct the use of playfulness in the contents of science teaching to children.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.