Horta na Escola: idealizações da prática a partir do olhar de docentes da educação básica
DOI:
https://doi.org/10.48075/rtm.v16i27.30261Abstract
School gardens can be implemented as instruments that involve the use of space for food purposes and as a pedagogical instrument, enabling interdisciplinary actions. This study was based on the analysis of a participatory training process, based on the perceptions of Basic Education teachers on the implementation of school gardens. The objective of the present study is to (a) identify teachers' knowledge about projects to implement school gardens, (b) present the garden as a possibility of interdisciplinary didactic tool, and (c) understand how issues related to food and health can directly influence schoolchildren's learning. It was identified that the main difficulties mentioned by teachers, in the implementation of school gardens, were lack of material and training. For most teachers, it is important to involve the entire school community in the vegetable garden projects, which involve factors that involve teaching-learning, socialization, health and emotions, favoring health education. For choosing the garden model, it was important to realize that teachers are concerned with the reuse of materials, which contributes to environmental education. Therefore, when there is an interest in envisioning the school garden as an interdisciplinary pedagogical space, the implementation and organization of school gardens can occur, favoring the constitution of a space for the development of unique health.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.