CONCEPTUAL LEVELS FROM IMAGERY REPRESENTATIONS: AN INVESTIGATIVE EXPERIMENTAL ACTIVITY IN THE TEACHING OF PHYSICS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/rtm.v17i31.30967

Keywords:

Abordagem investigativa; Nível conceitual; Representação imagética.

Abstract

This article presents an analysis of the students' imagistic representations in an investigative experimental activity in Physics, with the aim of identifying the conceptual levels regarding Electrostatic Shielding. Conducted through a qualitative approach (BOGDAN; BIKLEN, 1982), the pedagogical actions that followed throughout the research were planned in the form of an investigative experimental approach, encouraging students' curiosity and active participation in the construction of scientific knowledge. Based on Peircean semiology, Santaella's (2018) semiotic conceptual levels, including qualitative-iconic, singular-indicative, and conventional-symbolic, were used for the analysis of the produced drawings. The results indicate that the combination of drawing and investigative experimental approach was crucial for the understanding of the phenomenon of electrostatic shielding and for the students' learning of the concept. The imagistic representation proved to be an essential component to conclude the research. However, it is relevant to emphasize that verbal and written representation modes also influenced the instruction as a whole.

References

AUSUBEL, D. P. Aquisição e Retenção de Conhecimentos: Uma Perspectiva Cognitiva. Lisboa: Plátano, 2000.

BOGDAN, R.; BIKLEN, S. K. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto Editora,1982.

BORGES, A. T. Novos rumos para o laboratório escolar de ciências. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 19, n. 3, p. 291-313, jan. 2002. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/6607. Acesso em: 28 fev. 2024.

CARVALHO, A. M. P. Calor e temperatura: um ensino por investigação. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2014.

ECO, U. Tratado geral de semiótica. São Paulo: Perspectiva, 2014.

FRANZONI, G.; LABURÚ, C. E.; SILVA, O. H. M. O desenho como mediador representacional entre o experimento e esquema de circuitos elétricos. Revista electrónica de investigación en educación en ciencias, Tandil, v. 6, n. 1, p. 33-42, jul. 2011. Disponível em: http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1850-66662011000100004&lng=es&nrm=iso. Acesso em: 28 fev. 2024.

GALVÃO, I. C. M.; ASSIS, A. Atividade experimental investigativa no ensino de física e o desenvolvimento de habilidades cognitivas. REnCiMa, v. 10, n.1, p. 14-26, jan/mar. 2019. DOI: 10.26843/rencima.v10i1.1570. Disponível em: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/1570. Acesso em: 28 fev. 2024.

GIL PEREZ, D.; CASTRO, V. P. La orientación de las practices de laboratorio como invetigagación: un ejemplo ilustrativo. Enseñanza de las ciencias, v. 14, n. 2, p. 155-163, 1996. Disponível em: https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/21444. Acesso em: 28 fev. 2024.

GIORDAN, A.; VECCHI, G. As Origens do Saber. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996.

GOIS, J.; GIORDAN, M. Semiótica na Química: a teoria dos signos de Peirce para

compreender a representação. Química Nova na Escola, n. 7, p. 34-42, 2007. Disponível em: http://qnesc.sbq.org.br/online/cadernos/07/a06.pdf. Acesso em: 28 fev. 2024.

KLEIN, T. A. S.; LABURÚ, C. E. Multimodos de Representação e Teoria da Aprendizagem Significativa: Possíveis Interconexões da Construção do Conceito de Biotecnologia. Revista Ensaio, v. 14, n. 2, p. 137-152, ago. 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/epec/a/5zcdMD7J3tmdjhkXCGr5Bwq/abstract/?lang=pt. Acesso em: 28 fev. 2024.

LUCENA, P. A. M.; PERTICARRARI, A. (Re)significados das Ciências Biológicas: análise do processo de semiose do conceito de camuflagem em desenhos animados. Investigações em Ensino de Ciências, [S.l.], v. 25, n. 2, p. 122-147, 2020. DOI: 10.22600/1518-8795.ienci2020v25n2p122. Disponível em: https://ienci.if.ufrgs.br/index.php/ienci/article/view/1663. Acesso em: 29 fev. 2024.

LABURÚ, C. E.; BARROS, M. A.; SILVA, O. H. M. Multimodos e múltiplas representações, aprendizagem significativa e subjetividade: três referenciais conciliáveis da educação científica. Ciência & Educação, Bauru, v. 17, n. 2, p. 469-487, 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/f3phYPsChKPcqLVG473nQzy/abstract/?lang=pt#. Acesso em: 29 fev. 2024.

MARINHO, J. B. Apropriação de conceitos referentes à polinização a partir das representações imagéticas de estudantes do ensino médio. 2019. 76f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) - Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2019.

OLIVEIRA, C. S. Atividade experimental investigativa: construção do termômetro de coluna líquida. 2012. 96f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências Exatas) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2012.

PACCA, J. L. A. et al. Corrente elétrica e circuito elétrico: algumas concepções do senso comum. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, [S.l.], v. 20, n. 2, p. 151-167, ago. 2003. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/6541. Acesso em: 29 fev. 2024.

PIAGET, J.; INHELDER, B. A psicologia da criança. São Paulo: Difusão Europeia do Livro, 1980.

PRAIN, V.; WALDRIP, B. An exploratory study of teachers ’and students’ use of multimodal representations of concepts in primary science. International Journal of Science Education, [S.l.], v. 28, n. 15, p. 1843-1866, fev. 2006. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/09500690600718294. Acesso em: 29 fev. 2024.

SANTAELLA, L. Semiótica aplicada. São Paulo: Cengage Learning, 2018.

SUART, R. C.; MARCONDES, M. E. R. A manifestação de habilidades cognitivas em atividades experimentais investigativas no ensino médio de química. Ciências & Cognição, [S.l.], v. 14, n.1, p. 50-74, mar. 2009. Disponível em: http://www.cienciasecognicao.org/revista/index.php/cec/article/view/38. Acesso em: 29 fev. 2024.

TYLER, R.; PRAIN, V.; PETERSON, S. Representational issues in students learning about evaporation. Research in Science Education, [S.l.], v. 37, p. 313-331, jan. 2007. Disponível em: https://link.springer.com/article/10.1007/s11165-006-9028-3. Acesso em: 29 fev. 2024.

VYGOTSKY, L. S. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

WALDRIP, B..; PRAIN, V.; CAROLAN, J. Using multi-modal representations to improve learning in junior secondary Science. Research in Science Education, [S.l.], v. 40, p. 65-80, jan. 2010. Disponível em: https://link.springer.com/article/10.1007/s11165-009-9157-6. Acesso em: 29 fev. 2024.

ZÔMPERO, A. F.; GONÇALVES, C. E. S.; LABURÚ, C. E. Atividades de investigação na disciplina de Ciências e desenvolvimento de habilidades cognitivas relacionadas a funções executivas. Ciência & Educação, Bauru, v. 23, n. 2, abr./jun. 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/NDvC9YL7bpKhhsHL3Fywtbc/abstract/?lang=pt. Acesso em: 29 fev. 2024.

Published

13-03-2024

How to Cite

DE CARVALHO FERREIRA, Álex. CONCEPTUAL LEVELS FROM IMAGERY REPRESENTATIONS: AN INVESTIGATIVE EXPERIMENTAL ACTIVITY IN THE TEACHING OF PHYSICS. Temas & Matizes, [S. l.], v. 17, n. 31, p. 697–723, 2024. DOI: 10.48075/rtm.v17i31.30967. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/temasematizes/article/view/30967. Acesso em: 11 may. 2024.

Issue

Section

Dossiê Formação de professores e as atividades investigativas na Educação em Ciê