Hooke's law: rotational laboratory in initial teacher training

Authors

  • Otávio Floriano Paulino Universidade Federal Rural do Semi-árido
  • Elrismar Auxiliadora Gomes Oliveira Universidade Federal do Amazonas

DOI:

https://doi.org/10.48075/rtm.v17i31.31497

Keywords:

PhET platform, masses and springs, rigidity

Abstract

The rotational laboratory is a hybrid teaching model in which rotation takes place between a face-to-face environment and an online one, configuring itself as an active learning methodology. Anticipating the multiplication of knowledge, an intervention was proposed in the initial teacher training, so that the content addressed was Hooke's law. In a practical way, in the laboratory of physics teaching, the content and its applications to masses and springs were discussed, and online, several simulations of the PhET platform were tried in the computer lab. The results show that future teachers understood deformation of a spring as inversely proportional to stiffness of this spring, as well as the association of springs and solving problems that are related to Hooke's law. The activity in a hybrid model of teaching allowed us to understand the simulations as motivating learning and that the rotational laboratory brings theory and practice together in an interactive way.

References

BRITO, J. M. da S. A Singularidade Pedagógica do Ensino Híbrido. EaD em Foco, [S.l], v. 10, n. 1, p. 1-10, 2020. Disponível em: https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/948/537. Acesso em: 29 jun. 2022.

CHRISTENSEN, C. M.; HORN, M. B.; STAKER, H. Ensino híbrido: uma inovação Disruptiva? Uma introdução à teoria dos híbridos. Clayton Christensen Institute for Disruptive Innovation. Tradução Fundação Lemann e Instituto Península, 2013. Disponível em: https://www.pucpr.br/wp-content/uploads/2017/10/ensino-hibrido_uma-inovacao-disruptiva.pdf. Acesso em: 30 jun. 0222.

DEROSSI, C. C.; FERREIRA, K. L. M. Apontamentos teóricos sobre a formação continuada e os modelos formativos de professores e professoras. Educação & Linguagem, [S.l.], v. 7, n. 2, p. 13-23, 2020. Disponível em: https://www.fvj.br/revista/wp-content/uploads/2021/02/2_REdLi_2020.2.pdf. Acesso em: 29 jun. 2022.

HOLANDA, I. N.; COSTA, F. E. M. A utilização remota do phet como instrumento facilitador do ensino-aprendizagem da lei de Hooke. Educação & Linguagem, [S.l.], v. 8, n. 3, p. 39-50, 2021. Disponível em: https://www.fvj.br/revista/wp-content/uploads/2022/05/4_REdLi_2021.3.pdf. Acesso em: 29 jun. 2022.

LAVOR, O. P.; OLIVEIRA, E. A. G. Grandezas proporcionais: sequência didática na formação inicial de professores. REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática, [S.l.], v. 10, n. 1, p. e22014, 2022a. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13476. Acesso em: 27 jun. 2022.

LAVOR, O. P.; OLIVEIRA, E. A. G. Sequência didática interativa na discussão do conceito de energia. REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática, [S.l.], v. 10, n. 1, p. e22011, 2022b. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13122. Acesso em: 28 jun. 2022.

MORAN, J. Metodologias ativas e modelos híbridos na educação. In: YAEGASHI, S. et al. (ORG.). Novas Tecnologias Digitais: Reflexões sobre mediação, aprendizagem e desenvolvimento. Curitiba: CRV, 2017. p.23-35.

MOREIRA, M. A. Desafios no ensino da física. Revista Brasileira de Ensino de Física, [S.l.], v. 43, p. e20200451, 2021. Supl. 1. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbef/a/xpwKp5WfMJsfCRNFCxFhqLy/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 27 jun. 2022.

PINTO, E. O. de T. P.; BROD, F. A. T. Apoio pedagógico nos anos iniciais a partir do modelo laboratório rotacional de ensino híbrido.

Revista Eletrônica de Educação, [S.l.], v. 14, p. 1-20, 2020. Disponível em: http://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/2849/1023. Acesso em: 30 jun. 2022.

SOUZA, L. R. de; SOARES, E. B. da S.; OLIVEIRA, G. F. B. de. Ensinando matemática financeira com tecnologias: uma experiência utilizando laboratório rotacional em tempos de ensino remoto. Revista Paranaense de Educação Matemática, [S.l.], v. 10, n. 22, p. 551–570, 2021. DOI: 10.33871/22385800.2021.10.22.551-570. Disponível em: http://200.201.12.34/index.php/rpem/article/view/6293. Acesso em: 30 jun. 2022.

Published

13-03-2024

How to Cite

FLORIANO PAULINO, O.; GOMES OLIVEIRA, E. A. Hooke’s law: rotational laboratory in initial teacher training. Temas & Matizes, [S. l.], v. 17, n. 31, p. 724–736, 2024. DOI: 10.48075/rtm.v17i31.31497. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/temasematizes/article/view/31497. Acesso em: 18 may. 2025.

Issue

Section

Dossiê Formação de professores e as atividades investigativas na Educação em Ciê