Educação e chatbots: aprendência e movimentos rizomáticos em tempos de Web 4.0

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/rtm.v17i29.31699

Keywords:

artificial intelligence, ChatGPT, higher education

Abstract

This article delves into the utilization of chatbots in the processes of learning, seeking to address the following inquiry: building upon previously published research, what pedagogical experiences can be proposed to effectively integrate chatbots into the educational realm, encouraging learners to purposefully harness artificial intelligence in their educational journey? Drawing upon the works of Gilles Deleuze and Félix Guattari, in addition to Hugo Assmann and other prominent theorists, this qualitative, exploratory, and descriptive research aims to contemplate the rhizomatic construction of knowledge in light of the advancements in collective intelligences that encompass the interaction between human beings and artificial intelligence. As an outcome, a proposition is put forth for integrating ChatGPT into the teaching of the academic summary genre to higher education students, a component of the Portuguese Language curriculum. This proposal delineates pathways for educators to seamlessly incorporate AI into the scholastic routine, progressively progressing towards transdisciplinary, cross-cutting interactions in the educational landscape.

References

ADAMOPOULOU, E..; MOUSSIADES, L. Chatbots: History, technology, and applications. Machine Learning with Applications, [S. l.], v. 2, p. 1-18, 2020. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2666827020300062. Acesso em: 19 jul. 2023.

AGHAEI, S.; NEMATBAKHSH, M. A.; FARSANI, H. K. F. Evolution of the World Wide Web: from Web 1.0 to Web 4.0. International Journal of Web & Semantic Technology (IJWesT), [S. l.], v. 3, n. 1, p. 1-10, jan. 2012. Disponível em: https://airccse.org/journal/ijwest/papers/3112ijwest01.pdf. Acesso em: 21 jul. 2023.

ASSMANN, H. Reencantar a educação: rumo à sociedade aprendente. 12. ed. Petrópolis: Vozes, 2012.

CHATGPT. [São Paulo]: Techtudo, [s. d.]. Disponível em: https://www.techtudo.com.br/tudo-sobre/chatgpt/. Acesso em: 20 jul. 2023.

DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. 2. vol.1. 2. ed. Tradução de Ana Lúcia de Oliveira, Aurélio Guerra Neto e Celia Pinto Costa. São Paulo: Editora 34, 2011.

DISTRICT, A. Web 4.0 Explained – A Brief! [S. l.]: Agile District, 2022. Disponível em: https://www.linkedin.com/pulse/web-40-explained-brief-agiledistrict#:~:text=we%20need%20it%3F-,Web%204.0%20is%20the%20fourth%20generation%20of%20the%20World%20Wide,%2Dgenerated%20content%2C%20and%20mashups. Acesso em: 21 jul. 2023.

DOMINGOS, P. The Master Algorithm: how the quest for the ultimate learning machine will remake our world. New York: Basic Books, 2015.

DUDENEY, G.; HOCKLY, N.; PEGRUM, M. Digital Literacies. New York: Routledge, 2013.

FERNANDES, F. Seis chatbots alternativos ao ChatGPT que você precisa conhecer. Techtudo, São Paulo, 8 fev. 2023. Internet. Disponível em: https://www.techtudo.com.br/listas/2023/02/seis-chatbots-alternativos-ao-chatgpt-que-voce-precisa-conhecer-edsoftwares.ghtml. Acesso em: 20 jul. 2023.

ISOTANI, S. et al. Web 3.0 - Os Rumos da Web Semântica e da Web 2.0 nos Ambientes Educacionais. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO, 19., 2008, Porto Alegre. Anais [...]. Porto Alegre: SBC, 2008. Disponível em: http://milanesa.ime.usp.br/rbie/index.php/sbie/article/view/767. Acesso em: 21 jul. 2023.

GUIMARÃES, U. A. et al. As mídias digitais no campo educacional: um olhar pelas aplicações do chatgpt na educação. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar, [S. l.], v. 4, n. 7, p. e473556, 2023. Disponível em: https://recima21.com.br/index.php/recima21/article/view/3556. Acesso em: 26 jul. 2023.

LIMA, J. Como o ChatGPT afeta a educação e o desenvolvimento universitário. The Trends Hub, Porto, n. 3, p. 1-9, 2023. Disponível em: https://parc.ipp.pt/index.php/trendshub/article/view/5020. Acesso em: 26 jul. 2023.

LOPES, A. Brasil é um dos cinco países com maior número de smartphones, mostra ranking. Exame, São Paulo, 11 maio 2023. Tecnologia. Disponível em: https://exame.com/tecnologia/brasil-e-um-dos-cinco-paises-com-maior-numero-de-smartphone-mostra-ranking/. Acesso em: 19 jul. 2023.

SANTOS, R. P.; SANT’ANA, C. de C.; SANT’ANA, I. P. O ChatGPT como recurso de apoio no ensino da Matemática. Revemop, Ouro Preto, v. 5, p. e202303, 2023. Disponível em: https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/6837. Acesso em: 26 jul. 2023.

SILVESTRE, C.; NERI, Y. Novo Bing: tudo que você precisa saber sobre a integração com ChatGPT. Techtudo, São Paulo, 14 fev. 2023. Tecnologia. Disponível em: https://www.techtudo.com.br/listas/2023/02/novo-bing-tudo-que-voce-precisa-saber-sobre-a-integracao-com-chatgpt-edsoftwares.ghtml. Acesso em: 19 jul. 2023.

TEIXEIRA, J. de F. O pesadelo de Descartes: do mundo mecânico à Inteligência Artificial. Porto Alegre: Editora Fi, 2018.

VILLARINHO, J. O que é Bard? Guia ensina como funciona e como usar a IA do Google. Techtudo, São Paulo, 18 jul. 2023. Inteligência Artificial. Disponível em: https://www.techtudo.com.br/guia/2023/07/o-que-e-bard-guia-ensina-como-funciona-e-como-usar-a-ia-do-google-edsoftwares.ghtml. Acesso em: 20 jul. 2023.

Published

19-10-2023

How to Cite

CAVALCANTE, H. M. Educação e chatbots: aprendência e movimentos rizomáticos em tempos de Web 4.0. Temas & Matizes, [S. l.], v. 17, n. 29, p. 59–77, 2023. DOI: 10.48075/rtm.v17i29.31699. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/temasematizes/article/view/31699. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê Memórias, coexistencias e cocriações como cartografias do pensamento