INTERFACES BETWEEN MEMORY AND HISTORY OF EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/rtm.v17i29.31809

Keywords:

História da Educação; História; Memória

Abstract

This article discusses the relationship between memory and the history of education, based on the contributions of Le Goff (2013), Nora (1993) Halbwachs (2003) and Ricoeur (2007), interweaving the elements between the history of education, memory and oblivion. It discusses the possibilities and challenges, in the historiographical operation, between memory and the educational field. Research on the subject has been opening the way for new investigations, contributing to research in the History of Education, as a scientific discipline. In order to understand the history of education, we chose the importance of memory and archives and historical sources. Embracing memory as the guiding object of historiographical research makes the work of the historian of education socially grounded. Historical sources and archives are essential for the historian's practice, tools of great relevance in historical research. It is relevant for society to understand, know and preserve its educational memory, as a daily commitment to preservation, where researchers and school agents must guarantee the maintenance and care of the sources.

References

BENJAMIN, Walter. O narrador: considerações sobre a obra de Nicolai Leskov. In: BENJAMIN, Walter. Magia e Técnica, Arte e Política. Obras Escolhidas I. São Paulo: Brasiliense, 1994. p.197-221

BOSI, Ecléa. O tempo vivo da memória: Ensaios de psicologia social. São Paulo: Ateliê Editorial, 2003

DE PAULA, Sander Fernando; SILVA, João Carlos da; História e Memória no Oeste Paranaense: estudo preliminar sobre os Grupos Escolares de Medianeira (1952-1964) in: BUENO, André; CREMA, Everton; ESTACHESKI, Dulceli; NETO, José [org.] Aprendizagens Históricas: história do ensino. União da Vitória/Rio de Janeiro: LAPHIS/Edições especiais Sobre Ontens, 2018. E-Book. ISBN 978-85-65996-55-6. Disponível em: < https://drive.google.com/file/d/1tATCRgZIMnrp3X1U3EjtIq7ucXuOdhyl/view>. Acesso em: 10 de julho de 2018.

FONTANA, Josep. A história dos homens. Bauru: Edusc, 2004.

HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. São Paulo: Centauro, 2003.

IZQUIERDO, Iván. Memória. 2. ed. rev. e ampl. – Porto Alegre: Artmed, 2014.

LE GOFF, Jacques. História e memória. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2013.

NORA, Pierre. Entre memória e história: a problemática dos lugares. Tradução de Yara Aun Khoury. Projeto História: Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados de História, v. 10, 1993.

RICOEUR, Paul. A memória, a história, o esquecimento. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2007.

SAVIANI, Demerval. Breves considerações sobre fontes para a história da educação. In: LOMBARDI, José C.; NASCIMENTO, Maria Isabel Moura. Fontes, história e historiografia da educação. Campinas. Autores Associados, 2004.

SCHAF, Adam. História e Verdade. São Paulo: Martins Fontes, 1978.

SILVA, João Carlos da. História e Memória na Região Oeste do Paraná: Fontes e Arquivos. Cadernos de Pesquisa: Pensamento Educacional, Curitiba, v. 11, n. 27, p.133-148 jan./abr. 2016.

SILVA, João Carlos da. História e memória educacional na região oeste do Paraná. Interfaces Científicas - Educação , v. 4, p. 87-100, 2015.

STEPHANOU, Maria; BASTOS, Maria Helena Câmara. História, Memória e História da Educação. In: STEPHANOU, Maria; BASTOS, Maria Helena Câmara. Histórias e memórias da educação no Brasil-Vol. III: Século XX. Petrópolis, RJ: Editora Vozes, 2011.

Published

19-10-2023

How to Cite

SILVA, J. C. da. INTERFACES BETWEEN MEMORY AND HISTORY OF EDUCATION. Temas & Matizes, [S. l.], v. 17, n. 29, p. 78–95, 2023. DOI: 10.48075/rtm.v17i29.31809. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/temasematizes/article/view/31809. Acesso em: 17 may. 2024.

Issue

Section

Dossiê Memórias, coexistencias e cocriações como cartografias do pensamento