INQUIRY-BASED SCIENCE EDUCATION AND THE PEDAGOGY OF THE QUESTION: RELATIONS, APPOSITIONS, AND INSURRECTIONS
DOI:
https://doi.org/10.48075/rtm.v17i31.31895Keywords:
Constructivism, Epistemology, Liberating Education, Inquiry-based Science Education, Pedagogy of the QuestionAbstract
In the field of didactics, Science Education through Investigation (SEI) articulates research and pedagogical practice as a device that enhances critical development in educational processes. It is based on the investigation of problems based on curricular contents, considering the didactic materials and previous knowledge involved. It is precisely in these two elements that one can see the similarity with the Pedagogy of the Question (PQ), an approach based on correlated precepts, structured under Paulo Freire's theory of Liberating Education, and whose core is the development of interactors in teaching and learning situations, enabling productive transformations of the respective realities. Thus, we aim to discuss relations, bets and insurrections between the SEI and the PQ, making use of theories that underlie the didactics of science as they are placed in the Brazilian model. The research has a qualitative nature, using the bibliographical approach and comparative analysis. In the context of this analysis, it is possible to observe that both are contained in the constructivist epistemology: the first normatively addresses Education, as a project of political and formal quality; the second, a localized perspective, directed to teaching practices. This denotes that the SEI is contained in an education that is permeated by the PQ, compatible extrapolation to multiple contexts of development, innovation and educational evaluation.
References
CARNEIRO, M. M. F. Para uma educação filosófica: A pedagogia da pergunta de Paulo Freire e Antonio Faundez. Revista Eros, São Paulo, v. 1, n. 1, p. 74-85, 2013. Disponível em: https://helius.uvanet.br/index.php/eros/article/view/28.
CARR, W.; KEMMIS, S. Becoming Critical: Education, Knowledge and Action Research. London: The Falmer Press, 1986.
CARSON, T. R.; SUMARA, D. (ORG.). Action Research as a Living Practice. New York: Peter Lang, 1997.
CARVALHO, A. M. P. Fundamentos Teóricos e Metodológicos do Ensino por Investigação. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 18, n. 3, p. 765–794, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4852.
CARVALHO, A. M. P. O ensino de ciências e a proposição de sequências de ensino investigativas. In: A. M. P. Carvalho (ORG.). Ensino de Ciências por investigação: condições para implementação em sala de aula. São Paulo: Cengage Learning, 2013. p. 1-20.
DARDOT, P.; LAVAL, C. A nova razão do mundo. Ensaio sobre a sociedade Neoliberal. São Paulo: Boitempo, 2016.
FERREIRA, M. Michel Foucault e o ensino de física: veredas. Pesquisa e Debate em Educação, v. 8, n. 2, p. 172–193, 2018.
FERREIRA, M.; LOGUERCIO, R. DE Q. Análise de Competências em Projetos Pedagógicos de Licenciatura em Física a Distância. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 16, n. 2, p. 389–419, 2016. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4503.
FERREIRA, M.; SILVA FILHO, O. L. Ensino de física: fundamentos, pesquisas e novas tendências. Plurais - Revista Multidisciplinar, v. 6, n. 2, p. 9–19, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.29378/plurais.2447-9373.2021.v6.n1.12199.
FERREIRA, M.; LOGUERCIO, R. Q. Enunciados em propostas de ensino-pesquisa-extensão em cursos de Física a distância: para além dos conteúdos, os discursos. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, 2017. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/1983-21172017190101.
FONSECA, M. O. A epistemologia de Kuhn através do documentário “Universe: The Cosmology Quest”: questões para o ensino de ciências. Revista Vitruvian Cogitationes, v. 3, n. 2, p. 139-150, 2022. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/66205/751375155099.
FONSECA, M. O.; ELIAS, M. A. E onde está a Astronomia? Análise do ensino de Astronomia no Ensino Médio com base nos documentos nacionais. Arquivos do Mudi, v. 25, n. 1, p. 26-43, 2021. Disponível em: http://doi.org/10.4025/arqmudi.v25i1.57650.
FONSECA, M. O.; BATISTA, M. C. Pressupostos para um currículo libertador: pensando o documento a partir de Paulo Freire. Revista Espaço do Currículo, v. 16, n. 1, p. 1-18, 2023. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rec/article/view/66128.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia. São Paulo: Cortez, 1997.
FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2021a.
FREIRE, P. Educação e Mudança. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2021b.
FREIRE, P. Direitos Humanos e Educação Libertadora: Gestão democrática da Educação Pública na cidade de São Paulo. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2021c.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2022a.
FREIRE, P. Pedagogia da Tolerância. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2022b.
FREIRE, P. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2022c.
FREIRE, P.; FAUNDEZ, A. Por uma pedagogia da pergunta. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1985.
FREIRE, P.; MACEDO, D. Alfabetização: leitura do mundo, leitura da palavra. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2023.
HOOKS, B. Teaching to transgress: Education as the practice off freedom. New York: Routiedge, 1994.
KUHN, T. S. A estrutura das revoluções científicas. São Paulo: Perspectiva, 20181.
LAVAL, C. A Escola não é uma Empresa. O Neoliberalismo em ataque ao ensino público. São Paulo: Boitempo, 2019.
LISTON, D.; ZEICHNER, K. M. Teacher Education and the Social Conditions of Schooling. New York: Routiedge, 1991.
MARX, K.; ENGELS, F. O Manifesto Comunista. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2022.
MARX, K. O Capital: Crítica da economia política. Livro 1: O processo de produção do capital. São Paulo: Boitempo, 2015.
MURARO, D. N. A pergunta como potência da filosofia e da educação. ACTAS, v. 3, p. 1-17, 2015. Disponível em: http://filosofiaeducacion.org/actas/index.php/act/article/view/169.
PEREIRA, J. E. D. As licenciaturas e as novas políticas educacionais para a formação docente. Revista Educação & Sociedade, v. 20, n. 68, p. 109-125, 1999.
PIAGET, J. O nascimento da inteligência na criança. Lisboa: Dom Quixote, 1986.
PIAGET, J. Psicologia e Epistemologia: por uma teoria do conhecimento. Rio de Janeiro: Forense, 1978.
POZO, J. I.; CRESPO, M. A. G. A aprendizagem e o ensino de ciências: do conhecimento cotidiano ao conhecimento científico. Porto Alegre: Artmed, 2009.
SCHÖN, D. The reflective practitioner. New York: Basic Books, 1983.
SILVA FILHO, O. L. et al. Normatividade e descritividade em referenciais teóricos na área de ensino de Física. Pesquisa e Debate em Educação, v. 11, n. 1, p. 1–33, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/32564.
SILVA FILHO, O. L.; FERREIRA, M. Teorias da aprendizagem e da educação como referenciais em práticas de ensino: Ausubel e Lipman. Revista do Professor de Física, v. 2, n. 2, p. 109-124, 2018. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rpf/article/view/12315.
SILVA FILHO, O. L.; FERREIRA, M. Indistinguishability and Counting: Teaching the role of different interpretations in Quantum Mechanics. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 43, p. e20200508, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1806-9126-RBEF-2020-0508.
STRAPASSON, A. B. et al. The use of system dynamics for energy and environmental education. International Journal of Educational Technology in Higher Education, v. 19, n. 5, p. 1-31, 2022. Disponível em: https://educationaltechnologyjournal.springeropen.com/articles/10.1186/s41239-021-00309-3.
TABACHNICK, B. R.; ZEICHNER, K. M. (ORG). Issues and Practices in Inquiry-Oriented Teacher Education. London: Falmer Press, 1991.
ZEICHNER, K. M. Alternative Paradigms of Teacher Education. Journal of Teacher Education, v. 34, n. 3, p. 3-9, 1983. Disponível em: https://doi.org/10.1177/002248718303400302.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.