DRAWING ROUTES FOR STUDENT PROTAGONISM IN HIGH SCHOOL PHYSICS CLASSES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/rtm.v17i31.31951

Keywords:

Student Protagonism, Curriculum, Physics Teaching

Abstract

Student protagonism is among the general skills to be developed in Basic Education, according to the National Common Curricular Base. That is, in all years and disciplines, it must be cultivated with a view to integral student training. However, there is a need for a favorable environment for its promotion, as well as the interdisciplinarity of students' psychological, cognitive, cultural and social progress. In this bias, results of a research that contemplates the development of student protagonism in school are discussed. The general objective is to characterize the research professor's field of action, in the area of Natural Sciences and its Technologies regarding the aspects that enable a teaching that favors protagonism. The methodology was qualitative in nature, with an exploratory research design. The data collected through the preceptor's pedagogical practice diary (DPP) were understood through Content Analysis. The results may help other Basic Education teachers who are in similar contexts and support critical analyzes regarding the implementation of official Basic Education guidelines.

References

ARROYO, M. G. Tensões na condição e no trabalho docente - tensões na formação. Movimento, v. 2, n. 2, p. 1-34, 2015. Disponível em: https://periodicos.uff.br/revistamovimento/article/view/32543. Acesso em: 19 set. 2023.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2011.

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF, 2017.

CARDOSO, D.; GURGEL, I. Por uma educação científica que problematize a mídia. Linhas Críticas, [S.l.], v. 25, p. e19850, 2019. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/19850. Acesso em: 26 ago. 2023.

CARVALHO, J. M.; LOURENÇO, S. G. O silenciamento de professores da Educação Básica pela estratégia de fazê-los falar. Pro-Posições, [S.l.], v. 29, n. 2, p. 235–258, mai./ago. 2018. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1980-6248-2017-0007. Acesso em: 19 set. 2023.

CHOPPIN, A. História dos livros e das edições didáticas: sobre o estado da arte. Educação e Pesquisa, v. 30, n. 3, p. 549-566, 2004. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1517-97022004000300012. Acesso em: 26 ago. 2023.

COSTA, A. G. Tempo de servir: o protagonismo juvenil passo a passo; um guia para o educador. Belo Horizonte: Universidade, 2001.

ELLIOT, J. Recolocando a pesquisa-ação em seu lugar original e próprio. In: GERALDI, C.; FORENTINI, D.; PEREIRA, E. (ORG.). Cartografia do trabalho docente: professor(a) – pesquisador(a). Campinas: Mercado das Letras, 1998.

FOUCAULT, M. Microfísica do Poder. Rio de Janeiro: Graal, 1979.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

MINAS GERAIS. Currículo Referência de Minas Gerais para o Ensino Médio. Secretaria Estadual de Educação, 2020.

MINAYO, M. C. S. et al. (ORG.). O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. São Paulo: Hucitec; Rio de Janeiro: ABRASCO, 2004.

REIGADA, C; REIS, M. F. C. T. Educação ambiental para crianças no ambiente urbano: uma proposta de pesquisa-ação. Ciência & Educação, v. 10, n. 2, p. 149-159, 2004. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1516-73132004000200001. Acesso em: 19 set. 2023.

SOUZA, E. C.; CORDEIRO, V. M. R. Por entre escritas, diários e registros de formação. Presente! Revista de Educação, n. 57, p. 45-49, jun. 2007.

USTRA, S. R. V.; PACCA, J. L. A.; TERRAZZAN, E. A. Diários da Prática Pedagógica: Pressupostos e Contribuições para uma Formação Continuada Emancipatória. In: GÜLLICH, R. I. C.; HERMEL, E. E. S. (ORG.). Educação em Ciências e Matemática: pesquisa e formação de professores. Chapecó: Ed. UFFS, 2016. p. 35-57.

Published

13-03-2024

How to Cite

BORGES, J. R. A.; USTRA, S. R. . V. DRAWING ROUTES FOR STUDENT PROTAGONISM IN HIGH SCHOOL PHYSICS CLASSES. Temas & Matizes, [S. l.], v. 17, n. 31, p. 800–820, 2024. DOI: 10.48075/rtm.v17i31.31951. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/temasematizes/article/view/31951. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê Formação de professores e as atividades investigativas na Educação em Ciê