Caracterização da investigação-ação/pesquisa-ação em revistas web-Qualis A1 e A2 de Ensino de Ciências publicadas no período de 2012 a 2021

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/rtm.v17i31.31955

Keywords:

Estado do conhecimento; Investigação-ação; Ensino de ciências.

Abstract

This study aimed to characterize the use of action research in the area of teaching sciences, understanding it as a methodological conception that combines collaborative production of improvements in intentional and methodical pedagogical actions and production of knowledge in this process. In this sense, we analyzed research published in journals of excellence that use action research as a methodological tool. The corpus of analysis totaled 52 articles published in 12 journals evaluated in Qualis A1 and A2 between the period from 2012 to 2021. The results demonstrate that there is a formation of groups and consolidated production in the period with the use of consolidated data production instruments in academic research of the human sciences. In addition, the use of action research in research on teacher training and teaching with the objectives of interpreting reality is seen more frequently, followed by the collaborative production of changes in practice and the prescription of alternatives for the practice.

References

BARDIN, L. Análise do conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.

BAROLLI, E. et al. Desarrollo profesional de profesores de ciencias: dimensiones de análisis. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 18, n. 1, p. 173 - 197, 2019. Disponível em: http://www.4.educacioneditora.net/index.php/REEC/article/download/368/37. Acesso em: 10 mar. 2022.

CARR, W. Whatever Happened to Action Research? Educational Action Research., v. 2, n. 3, p. 427 - 436, 1994. Disponível em: https://doi.org/10.1080/0965079940020310. Acesso em: 20 mai. 2022.

CARR, W.; KEMMIS, S. Becoming Critical: education, knowledge and action research. London and Philadelphia: The Palmer Press, 1986.

CHISTÉ, P. de S. Pesquisa-Ação em mestrados profissionais: análise de pesquisas de um programa de pós-graduação em ensino de ciências e de matemática. Ciência & Educação, Bauru, v. 22, n. 3, p. 789 - 808, 2016. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1516-731320160030015. Acesso em: 10 mar. 2022.

ELLIOTT, J. La Investigación-acción em educación. Traducción por Pablo Manzano. 5. ed. Madrid: Morata, 2005.

ELLIOTT, J. El cambio educativo desde la investigación-acción. 2. ed. Madrid: Morata, 1996.

ELLIOTT, J. Quality Criteria for Lesson and Learning Studies as forms of Action Research. International Journal for Lesson and Learning Studies. v. 9, n. 1, p. 11-17, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.1108/IJLLS-02-2019-0018.

FERREIRA, N. S. de A. As pesquisas denominadas “estado da arte”. Educação & Sociedade, São Paulo, v. 79, n. XXIII, p. 257–272, 2002. Disponível em: www.scielo.br/pdf/es/v23n79/10857.pdf.

FLICK, U. Introdução à metodologia de pesquisa. Porto Alegre: Penso, 2013

FRANCO, M. A. S. F. Pedagogia da Pesquisa-ação. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 3, p. 483-502, 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/DRq7QzKG6Mth8hrFjRm43vF/?lang=pt.

HADFIELD, M. Becoming critical again: Reconnecting critical social theory with the practice of action research. Educational Action Research, v. 20, n. 4, p. 571–585, 2012. Disponível em: https://doi.org/10.1080/09650792.2012.727647. Acesso em: 10 mar. 2022.

IRUELA, R. La investigación-acción en didáctica de las ciencias: perspectiva desde las revistas españolas de educación. Enseñanza de las Ciencias de la Tierra, v. 1, n. 32, p. 221–239, 2014. Disponível em: http://dx.doi.org/10.5565/rev/ensciencias.529. Acesso em: 10 mar. 2022.

MEGID-NETO, J.; TEIXEIRA, M. P. M. Sobre a Pesquisa-Ação nas Dissertações e Teses em Ensino de Biologia (1972 – 2011). ALEXANDRIA Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, Florianópolis. v.11, n. 1, p. 283-308, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/alexandria/article/view/1982-5153.2018v11n1p283. Acesso em: 12 abr. 2022.

MOLINA, R. A pesquisa-ação / investigação-ação no Brasil: mapeamento da produção (1966-2002) e os indicadores internos da pesquisa-ação colaborativa. 2007. 177f. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2007. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-25072007-150643/pt-br.php. Acesso em: 10 mar. 2022.

MOROSINI, M. C.; FERNANDES, C. M. Estado do conhecimento: conceitos, finalidades e interlocuções. Educação Por Escrito, v. 5, n. 2, p. 154-164, 2014. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/porescrito/article/download/18875/12399/Acesso em: 10 mar. 2022.

ROMANOWSKI, J. P.; ENS, R. T. As pesquisas denominadas do tipo “estado da arte” em educação. Revista Diálogo Educacional, v. 6, n. 19, p. 37–50, 2006.

TAVARES, M. da G. da C. Literacia científica sobre sismos: um estudo com alunos açorianos no final do 1. o CEB e respetivos pais. 2018. 146 f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Educação) - Universidade do Minho, 2018. Disponível em: http://repositorium.sdum.uminho.pt/handle/1822/59080. Acesso em: 12 abr. 2022.

TRIPP, D. Pesquisa-ação: Uma introdução metodológica. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 3, p. 443-466, 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/3DkbXnqBQqyq5bV4TCL9NSH/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 20 mai. 2022.

Published

13-03-2024

How to Cite

WENDLING, C. M.; MALACARNE, V.; CANCIAN, Q. G.; BENASSI, C. B. P.; DEUS, A. F. E. de. Caracterização da investigação-ação/pesquisa-ação em revistas web-Qualis A1 e A2 de Ensino de Ciências publicadas no período de 2012 a 2021. Temas & Matizes, [S. l.], v. 17, n. 31, p. 777–799, 2024. DOI: 10.48075/rtm.v17i31.31955. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/temasematizes/article/view/31955. Acesso em: 29 jun. 2024.

Issue

Section

Dossiê Formação de professores e as atividades investigativas na Educação em Ciê