Study on the challenges encountered by Biological Sciences graduates when applying inquiry activities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/rtm.v17i31.32003

Keywords:

Research-Based Teaching, Teacher training

Abstract

This study aimed to identify the challenges encountered by undergraduate students when implementing investigative activities in the classroom with high school students in the Biology curricular component. This is a descriptive qualitative research. The study participants were undergraduates in a Biological Sciences course at a public University in Paraná. The data were obtained when the students applied research activities to high school students in the Biology discipline. For data analysis, the way in which the undergraduates articulated the investigative elements during the activity was observed. The results showed that it was possible to observe positive points in the intervention of the undergraduate students, such as the encouragement of investigation, the organization of group work, enabling the development of argumentation. However, there were difficulties in carrying out the activities regarding the presence of investigative elements such as proposing the problem, confronting hypotheses, perceiving evidence, recording data, drawing up the conclusion and prospects for future stages of the investigation.

 

References

ANDERSON, RD. Reformando o ensino de ciências: o que a pesquisa diz sobre a investigação. Revista de Ciência e Formação de Professores, v. 13, n. 1, p. 1–12, 2002.

AUSTRALIAN CURRICULUM Assessment and Reporting Authority [ACARA]. Foundation–Year 10 Australian Curriculum: Science, 2015. Disponível em: https://www.australiancurriculum.edu.au/f-10-curriculum/science.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf

BRASIL. Ministério da Educação. Resolução CNE/CP Nº 2, de 20 de dezembro de 2019. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação). Brasília, 20 de dezembro de 2019, p. 20. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/dezembro-2019-pdf/135951-rcp002-19/file.

CAMPOS, M. C. C. Didática de ciências: o ensino-aprendizagem como investigação. São Paulo: FTD, 1999.

CARDOSO, M. J. C.; SCARPA, D. L. Diagnóstico de elementos do ensino de Ciências por investigação (DEEnCI): Uma ferramenta de análise de propostas de ensino investigativas. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, [S. l.], v. 18, n. 3, p. 1025–1059, 2018. DOI: 10.28976/1984-2686rbpec20181831025. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4788. Acesso em: 6 mar. 2024.

CARVALHO, A. M. P. Las practicas experimentales en el proceso de enculturación científica. In: GATICA, M. Q.; ADÚRIZ-BRAVO, A. (ED.). Enseñar ciencias en el nuevo milenio: retos e propuestas. Santiago: Universidade Católica de Chile, 2006.

CARVALHO, A. M. P. de et al. O ensino de ciências e a proposição de sequências de ensino investigativas. In: CARVALHO, A. M. P. Ensino de ciências por investigação: condições para implementação em sala de aula. São Paulo: Cengage Learning, 2013. p. 1-19.

COELHO, G. R.; AMBRÓZIO, R. M. O ensino por investigação na formação inicial de professores de Física: uma experiência da Residência Pedagógica de uma Universidade Pública Federal. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, [S. l.], v. 36, n. 2, p. 490–513, 2019. DOI: 10.5007/2175-7941.2019v36n2p490. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/2175-7941.2019v36n2p490. Acesso em: 6 mar. 2024.

DEWEY, J. Logic: The Theory of Inquiry. New York: Holt, Rinehart and Winston, 1960.

EUROPEAN COMISSION. Key competences for lifelong learning: a European reference framework. Commission of the European Communities, 2007. Disponível em: http://www.britishcouncil.org/sites/britishcouncil.uk2/files/youth-in-action-keycomp-en.pdf.

GOUW, A. M. S.; FRANZOLIN, F.; FEJES, M. E. Desafios enfrentados por professores na implementação de atividades investigativas nas aulas de ciências. Ciência & Educação, Bauru, v. 19, n. 2, p. 439-454, 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/pvP4GF6CtjxCxJmHkfps9wx/abstract/?lang=pt. Acesso em: 06 mar. 2024.

HODSON, Derek. Learning science, learning about science, doing science: Different goals demand different learning methods. International Journal of Science Education, v. 36, n. 15, p. 2534-2553, 2014.

MALDANER, O. A.; SANDRI, V.; NONEMMCHER, S. E. Licenciatura de Química articulada com a formação do professor de Ciências Naturais do Ensino Fundamental. In: XIV ENCONTRO NACIONAL DE ENSINO DE QUÍMICA, 2008, Curitiba. Anais [...]. Curitiba: ENEQ, 2008. Disponível em: http://www.quimica.ufpr.br/eduquim/eneq2008/resumos/R0458-2.pdf.

MALUTA, J. R. Alterações em medicamentos mal acondicionados: uma estratégia para desenvolver habilidades investigativas, comunicação científica e interdisciplinaridade nas aulas de química. Química Nova, São Paulo, v. 37, n. 7 p. 1244-1248, 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/qn/a/8rf93Rj8mS6MWFNYNmw6Xbd/?lang=pt&format=html.

MOTOKANE, M. T. Sequências Didáticas Investigativas e argumentação no ensino de ecologia. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 17, n. spe, p. 115–138, nov. 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/epec/a/xL8cWSV4frJyzqPfC35NgXn/abstract/?lang=pt. Acesso em: 06 mar. 2024.

MUNFORD, D; LIMA, M. E. C. de C. e. Ensinar ciências por investigação: em quê estamos de acordo?. Ens. Pesqui. Educ. Ciênc., Belo Horizonte, v. 9, n. 1, p. 89-111, 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/epec/a/ZfTN4WwscpKqvwZdxcsT84s/?format=pdf&lang=pt.

NATIONAL RESEARCH COUNCIL (NRC). Inquiry and the national science education standards. Washington, DC: National Academy Press, 2000.

NATIONAL RESEARCH COUNCIL (NRC). A Framework for K-12 Science Education: Practices, Crosscutting Concepts, and Core Ideas. Washington, DC: National Academy Press, 2012.

OLIVEIRA, J. W. B.; SILVA, H. H. N. Educação de jovens e adultos na 4ª etapa e a importância da experimentação no ensino de ciências. Brazilian Journal of Science, [S. l.], v. 1, n. 2, p. 21–27, 2022. DOI: 10.14295/bjs.v1i2.11. Disponível em: https://periodicos.cerradopub.com.br/bjs/article/view/11. Acesso em: 6 mar. 2024.

PAULETTI, F.; MORAIS, C. Inquiry-based science education: revisão de uma década de produções científicas. Revista Brasileira de Ensino de Ciências e Matemática, [S. l.], v. 5, n. 1, p. 350-372, 2022. Disponível em: http://seer.upf.br/index.php/rbecm/article/view/12630/114116510.

POZO, J. I; CRESPO, M. A.G. A Aprendizagem e o Ensino de Ciências: do conhecimento cotidiano ao conhecimento científico. 5 ed-Porto Alegre: Artmed, 2009.

ROCHA, G. O. et al. Ensino de ciências por investigação: desafios e possibilidades para professores de ciências. 2017. 183f. Dissertação (Mestrado em ensino de Ciências) - Programa de Mestrado Profissional em Ensino de Ciências, Universidade Estadual de Goiás, Anápolis, 2017.

SANTANA, R. S.; FRANZOLIN, F. O Ensino de Ciências por investigação e os desafios da implementação na práxis dos professores. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, [S. l.], v. 9, n. 3, p. 218–237, 2018. Disponível em: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/article/view/1427.

SCARPA, D. L.; CAMPOS, N. F. Potencialidades do ensino de Biologia por Investigação. Estudos avançados, v. 32, n. 94, p. 25-41, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ea/a/RKrKKvjmY7MX7Q5DChtvN5N/?format=pdf&lang=pt.

SCHEID, J.; MARIA, N. Os desafios da docência em ciências naturais no século XXI. Tecné, Episteme y Didaxis: TED, n. 40, p. 277-309, 2016.

SOUZA, C. dos S.; SOUZA, F. de J. Atividades investigativas no ensino de Ciências: uma análise da produção acadêmica nacional. Revista Educação Pública, Rio de Janeiro, v. 22, n. 45, dez. 2022. Disponível em: https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/22/45/atividades-investigativas-no-ensino-de-ciencias-uma-analise-da-producao-academica-nacional.

SUART, R. de C.; MARCONDES, M. E. R. O processo de reflexão orientada na formação inicial de um licenciando de química visando o ensino por investigação e a promoção da alfabetização científica. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, v. 20, p. 1-28, 2018. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/pdf/epec/v20/1983-2117-epec-20-e9666.pdf.

WARTHA, Edson José; LEMOS, Marcos Mendonça. Abordagens investigativas no ensino de Química: limites e possibilidades. Amazônia, Belém, v. 12, n. 24, p. 5-13, 2016. Disponível em: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/3172.

YOON, H.-G. e Kim, M. Reflexão colaborativa através de casos dilemáticos de trabalho prático científico durante o estágio. Revista Internacional de Educação Científica., v. 32, n. 3, p. 283–301, 2010.

WINDSCHITL, M. Inquiry projects in science teacher investigation: what can investigative experiences reveal about teacher thinking and eventual classroom practice? Science Education, Salem, v. 87, n. 1, p. 112-143, 2003.

Published

13-03-2024

How to Cite

ZOMPERO, A.; KLEIN, T. A. S.; PASSOS, A. Q.; RODRIGUES TEIXEIRA, I.; RIBEIRO DA SILVA, R. A. Study on the challenges encountered by Biological Sciences graduates when applying inquiry activities. Temas & Matizes, [S. l.], v. 17, n. 31, p. 933–954, 2024. DOI: 10.48075/rtm.v17i31.32003. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/temasematizes/article/view/32003. Acesso em: 11 may. 2024.

Issue

Section

Dossiê Formação de professores e as atividades investigativas na Educação em Ciê