Mediated Learning Experience in Scientific Education: Promoting Argumentative Protagonism in Sixth-Grade Students Regarding the Shape of the Earth

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/rtm.v17i29.32006

Keywords:

: Educação Científica, Protagonismo Argumentativo, Experiência de Aprendizagem Mediada.

Abstract

Understanding the argumentative process and its construction is fundamental in a teaching and learning environment focused on science education and the development of citizenship. Thus, this article is dedicated to analyzing the effectiveness of implementing the Mediated Learning Experience (MLE), as proposed by Feuerstein (1990), as a pedagogical strategy to stimulate argumentative protagonism among 41 sixth grade students in the year 2023, with an emphasis on understanding the shape of planet Earth. The data presented was obtained through one of the pedagogical sequences developed as part of the main author's doctoral research. Both the research and this article are based on the qualitative paradigm. The activity was applied to the students, and the written productions were collected and submitted to qualitative analysis, following the guidelines of Yin (2016). The results show that 26.81% of the students were able to construct an argumentative text, while 56.09% were able to list elements pertinent to argumentation. On the other hand, 14.63% developed incomplete arguments, and 2.43% did not complete the activity. This data indicates that the MAS proved to be effective in stimulating the production of written arguments by the majority of the students involved in the research.

References

ALMEIDA, W., N., C; MALHEIRO, J., M., da. S. A aprendizagem mediada de Reuven Feuerstein: uma revisão teórico-conceitual dos critérios de mediação. Revista Cocar. Belém, v.14. n.30. set-dez, 2020, p. 1-22.

BUGALHO, H. Como vencer um debate tendo razão: Por uma ética do debate racional. Planeta, 2022.

BRANDÃO, J. Plano de aula inovadora. Educaethos, 2020.

BRASIL, Ministério da educação. Base nacional Comum Curricular, 2018.

BRASIL, Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino Fundamental. Brasília, MEC/SEF. 1997.

CACHAPUZ, A. Educação em Ciências: Contributos para a Mudança. Vitruvian Cogitationes. Maringá, v. 3, n. 2, 2022, p. 64-80.

CARVALHO, A., P. Fundamentos teóricos e metodológicos do ensino por investigação. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, p. 765-794, 2018.

CARVALHO, A., M., P. Introduzindo os alunos no universo das ciências. In: Ensino de Ciências e Desenvolvimento: o que pensam os cientistas / organizado por Jorge Werthein e Célio da Cunha. 2.ed. Brasília: UNESCO, Instituto Sangari, 2009, p.276.

DE MELO, L., W., S; DE OLIVEIRA, M,. A. O conceito de teorias da conspiração em controvérsias sobre terraplanismo. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 40, n. 2, p. 392-416, 2023.

DA ROS, S. Z. Pedagogia e mediação em Reuven Feuerstein: o processo de mudança em adultos com história de deficiência. São Paulo: Plexus, 2002.

DELIZOICOV, D; ANGOTTI, J. A; PERNAMBUCO, M. M. Ensino de Ciências: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2002.

FEUERSTEIN, R; LEWIN-BENHAM, A. Como se se dá a aprendizagem: aprendizagem mediada no Ensino fundamental I teoria e prática. Trad. Guilherme Summa. Petrópolis: Vozes, 2021, p.19-307.

FEUERSTEIN, R.; FEUERSTEIN, R., S.; FALIK, L. H. Além da inteligência: Aprendizagem mediada e a capacidade de mudança do cérebro. Trad. Aline Kaehler. Petrópolis-RJ: Vozes, 2014.

FEUERSTEIN, R. The theory of structural cognitive modifiability. In: PRESSEISEN, B. (Ed.). Learning and Thinking Styles: Classroom Interaction. Washington, DC: National Education Association, 1990.

FEUERSTEIN, R., HOFFMAN, M. B., RAND, Y., JENSEN, M. R., TZURIEL, D., HOFFMANN, D. B. Learning to learn: Mediated learning experiences and instrumental enrichment. Special Services in the Schools, v. 3, n. 1-2, 1985, p. 49-82.

GARCIA, Rafael. 7% dos brasileiros afirmam que Terra é plana, mostra pesquisa. Folha de São Paulo, 14 julho. 2019. Disponível em:< https://www1.folha.uol.com.br/ciencia/2019/07/7-dos-brasileiros-afirmam-que-terra-e-plana-mostra-pesquisa.shtml>. Acesso: 3 mar. 2023.

GOMES, C. M. A. Feuerstein e a construção mediada do conhecimento. Porto Alegre: Artmed, 2002.

GLEISER, Marcelo. Método Científico Revisado | pense como cientista #8. YouTube, 2023. Disponível em:<https://www.youtube.com/watch?v=E58e4zqUm0E>. Acesso: 3 mar. 2023.

MARINELI, F. O terraplanismo e o apelo à experiência pessoal como critério epistemológico. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 37, n. 3, p. 1173-1192, 2020.

MARTINS, C., A. Negacionismo científico e propagação de notícias falsas ligadas a ciências: precisamos falar sobre isso na escola. Revista Docência e Cibercultura, v. 7, n. 2, p. 255-268, 2023.

MEIER, M; GARCIA, S. Mediação da aprendizagem: contribuições de Feuerstein e de Vygostsky. Edição do Autor, 2007.

SANTOS, D; SEDANO, L. Argumentação no Ensino Fundamental em Ciências: o que dizem as pesquisas?. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, v. 11, n. 3, p. 366-386, 2020.

SANTANA, T.,; DALAZOANA, R. Integração dos Referenciais Verticais Terrestre e Oceânico: conceitos relacionados, projetos desenvolvidos e desafios. Revista Brasileira de Cartografia, v. 72, n. 2, p. 345-364, 2020.

SASSERON, L., H; CARVALHO, A., M., P. A construção de argumentos em aulas de ciências: o papel dos dados, evidências e variáveis no estabelecimento de justificativas. Ciência & Educação, v. 20, n. 02, p. 393-410, 2014.

SANCHES, C., A; GRANDINO, I. A Importância dos conhecimentos prévios para a escrita do Texto Argumentativo. VIDA: Ciências Humanas, v. 1, n. 1, p. 30-41, 2022.

TOULMIN, S. E. Os usos do argumento. 2. ed. Tradução de Reinaldo Guarany e M. B. Cipolla. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

WIGGINS, G.; McTIGHE, J. Planejamento para a compreensão: alinhando currículo, avaliação e ensino por meio da prática do planejamento reverso. Trad. Sandra Maria M. da Rosa. Rev. Téc. Bárbara B. Born e Andréa S. Boccia. Porto Alegre: Penso, 2019.

YIN, R. K. Analisando dados qualitativos I: compilando, decompondo e recompondo. In: YIN, R. K. Pesquisa qualitativa do início ao fim. Porto Alegre: Penso, 2016, p.156- 182.

Published

20-12-2023

How to Cite

MIRANDA, R. S.; LORENCINI JÚNIOR, Álvaro. Mediated Learning Experience in Scientific Education: Promoting Argumentative Protagonism in Sixth-Grade Students Regarding the Shape of the Earth. Temas & Matizes, [S. l.], v. 17, n. 31, p. 127–152, 2023. DOI: 10.48075/rtm.v17i29.32006. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/temasematizes/article/view/32006. Acesso em: 13 may. 2024.

Issue

Section

Dossiê Formação de professores e as atividades investigativas na Educação em Ciê