MINING IN A CTS APPROACH TO CHEMISTRY TEACHING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/rtm.v17i29.32027

Keywords:

Chemistry Teaching, Teaching Unit, Youth and Adult Education

Abstract

Mining activities, spread across various regions of the country, are part of the daily lives of many Brazilians. Therefore, when knowledge related to mining is developed in classroom, there is a greater possibility that scientific concepts will be more easily grasped as they relate to the daily experiences of these students. In this study, a didactic teaching unit with the mining theme is proposed with the aim of contributing to the teaching and learning of Chemistry, based on events developed in ore exploration, through the Science, Technology and Society approach (CTS), which describes and relates factors linked to these concepts and promotes critical thinking on the part of students, based on their reality. The contents covered in the development of the theme are commonly present in the Chemistry discipline, which justifies the teaching unit being developed in the classroom in this curricular component. The proposal was developed with a view to promoting teaching in a dynamic and contextualized way, to enable student participation and learning.

Author Biography

Aline da Silva Muniz Cardoso, Universidade Federal do Maranhão

Graduated in Chemistry Degree. Master's student of the Postgraduate Program in Science and Mathematics Teaching (PPECEM) at the Federal University of Maranhão. E-mail: alinemuniz0411@gmail.com

References

AIKENHEAD, G. What is STS Science Teaching? In: J. SOLOMON; AIKENHEAD, G. STS Education: International Perspectives on Reform. Teachers College Press, New York, 1994.

BERBEL, Neusi Aparecida Navas. A problematização ea aprendizagem baseada em problemas: diferentes termos ou diferentes caminhos?. Interface-Comunicação, Saúde, Educação, v. 2, n. 2, p. 139-154, 1998.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica; Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Currículos e Educação Integral. Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2013. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/julho-2013-pdf/13677-diretrizes-educacao-basica-2013-pdf/file. Acesso em: 13 abr. 2023.

CARDOSO, V. A., R.; RODRIGUES, A. C. A temática da mineração na pesquisa em educação ambiental. REMEA - Revista Eletrônica Do Mestrado Em Educação Ambiental, v. 39, n. 3, p. 310–331, 2022. https://doi.org/10.14295/remea.v39i3.13895

CARVALHO, I. C. M. O sujeito ecológico: a formação de novas identidades culturais e a escola. In: PERNAMBUCO, M. M. C. A.; PAIVA, I. A (org.). 2013.

CUPANI, A. Filosofia da tecnologia: um convite. Editora da UFSC. Florianópolis: Brasil. 2016.

FIRME, R. do N. Abordagem ciência-tecnologia-sociedade (CTS) no ensino de ciências: de qual tecnologia estamos falando desde esta perspectiva em nossa prática docente?. Góndola, Enseñanza y Aprendizaje de las Ciencias, [S. l.], v. 15, n. 1, p. 65–82, 2020. DOI: 10.14483/23464712.14300. Disponível em: https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/GDLA/article/view/14300. Acesso em: 26 jun. 2023.

GIBBONS, M. et al. (1994). The new production of knowledge: the dynamics of science and research in contemporary societies. London: SAGE Publications

LASCHEFSKI, K. A. Rompimento de barragens em Mariana e Brumadinho (MG): Desastres como meio de acumulação por despossessão. AMBIENTES: Revista de Geografia e Ecologia Política, v. 2, n. 1, p. 98-143, 2020. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/ambientes/article/view/23299/15844. Acesso em: 25 jun. 2023.

MÜNCHEN, S. A Inserção da perspectiva Ciência- Tecnologia-Sociedade na formação inicial de professores de Química. Revista Insignare Scientia - RIS, v. 2, n. 4, p. 416-434, 19 dez. 2019.

PINHEIRO, Nilcéia Aparecida Maciel; SILVEIRA, Rosemari Monteiro Castilho Foggiatto; BAZZO, Walter Antonio. Ciência, tecnologia e sociedade: a relevância do enfoque CTS para o contexto do ensino médio. Ciência & Educação (Bauru), v. 13, p. 71-84, 2007.

SANTOS, W. L. P; MORTIMER, E. F. A dimensão social do ensino de química–um estudo exploratório da visão de professores. Anais do II ENPEC–Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. Valinhos/Porto Alegre: ABRAPEC, CD-ROM, 1999.

SANTOS, Wildson L. P. dos.; SCHNETZLER, Roseli P. Educação em Química: compromisso com a cidadania. 4. ed. Ijuí: Unijuí, 2010.

SILVA, E. L.; MARCONDES, M. E. R. Materiais didáticos elaborados por professores de química na perspectiva CTS: uma análise das unidades produzidas e das reflexões dos autores. Ciência e Educação, Bauru, v. 21, n. 1, p. 65-83, 2015. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ciedu/v21n1/1516-7313-ciedu-21-01-0065.pdf. Acesso em: 03 dez. 2022.

SOUZA, Bruna Costa de; VALADARES, Juarez Melgaço. O ensino de ciências a partir da temática Mineração: uma proposta com enfoque CTS e três momentos pedagógicos. Ciência & Educação (Bauru), v. 28, 2022.

RECORD TV. Jovem resgatada por helicóptero tenta se reerguer após tragédia em Brumadinho. Vídeo de curta duração (13 mim). YouTube, 24 jan. 2020. Disponível em: https://youtu.be/mmVRvEthjpw?si=5Zm-4QHQu5WcB2Zn. Acesso em: 13 mar. 2023.

VON LINSINGEN, Irlan. Perspectiva educacional CTS: aspectos de um campo em consolidação na América Latina. Ciência & Ensino, v. 1, n. 1, p. 1-19, 2007.

Published

20-12-2023

How to Cite

CARDOSO, A. da S. M.; GUERINI, S. C.; LIMA, M. C. A. MINING IN A CTS APPROACH TO CHEMISTRY TEACHING. Temas & Matizes, [S. l.], v. 17, n. 31, p. 189–210, 2023. DOI: 10.48075/rtm.v17i29.32027. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/temasematizes/article/view/32027. Acesso em: 18 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê Formação de professores e as atividades investigativas na Educação em Ciê