ANALYSIS OF ACTIVE METHODOLOGIES INDICATORS IN NATURAL SCIENCES DIDACTIC SEQUENCES IN A PEDAGOGY COURSE AT A STATE UNIVERSITY OF PARANÁ

Authors

  • Nathalie Akie Omachi
  • Poliana Barbosa da Riva

DOI:

https://doi.org/10.48075/rtm.v17i31.32208

Keywords:

Active methodologies, natural sciences, initial formation

Abstract

The active methodologies are a set of methodologies that centralize the student in the process of learning, providing situations that may act, reflect and argue upon their reality, allowing for decision making, because in this teacher-student dialogical relation, the teacher ceases to be the knowledge holder and begins to act as a facilitator, while the student becomes the protagonist in their learning. Converging with this, the normative documents consider that the learning of science teaching must focus on activities that allow investigation and collaboration for students. In this context, how can we develop activities having active methodologies as a basis? Which factors need to be taken into account? In face of this scenario, the present article aims to analyze and discuss about some indicators of Active Methodologies (AMs), starting from what was proposed by Ventura (2019), in didactic sequences made by students of the pedagogy course in a subject of Methodologies and Practices of Science Teaching, in a public university of Paraná. Based on the data analysis it was possible to identify four indicators of AMs, in relational and pedagogical dimensions, from which it was possible to discuss about the didactic strategies made by teachers of initial years.

Author Biography

Poliana Barbosa da Riva

Poliana Barbosa da Riva é Doutora em Educação para Ciência e a Matemática pela Universidade Estadual de Maringá (UEM) e professor temporário da área de ensino nos cursos de Ciências Biológicas e Pedagogia na UEM. Também atua como professora de Biologia do Ensino Médio da rede privada.

References

ALTHAUS, M. T. M.; BAGIO, V. A. As metodologias ativas e as aproximações entre o ensino e a aprendizagem na prática pedagógica universitária. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 7, n. 2, p. 79–96, 2017. DOI: 10.35699/2237-5864.2017.2342. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2342. Acesso em: 27 fev. 2024.

LIMA, A. M. de et al. Construção de foguetes com materiais reutilizáveis no Ensino Fundamental. Anais do SEPE-Seminário de Ensino, Pesquisa e Extensão da UFFS, v. 2, n. 1, 2012. Disponível em: https://portaleventos.uffs.edu.br/index.php/SEPE-UFFS/article/view/794. Acesso em: 27 fev. 2024.

BACICH, L.; MORAN, J. Metodologias ativas para uma aprendizagem mais profunda. In: BACICH, L.; MORAN, J. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. São Paulo: Penso Editora, 2018. p. 1-25.

BARROS, K. B. N. T; SANTOS, S. L. F.; LIMA, G. P. Perspectivas da formação no ensino superior transformada através de metodologias ativas: uma revisão narrativa da literatura. Revista Conhecimento Online, [S.l.], v. 1, p. 65–76, 2017. DOI: 10.25112/rco.v1i0.472. Disponível em: https://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistaconhecimentoonline/article/view/472. Acesso em: 04 fev.2024.

BERBEL, N. A. N. As metodologias ativas e a promoção da autonomia de estudantes. Semina: Ciências Sociais e Humanas, [S.l.], v. 32, n. 1, p. 25, mar. 2011. Disponível em: http://dx.doi.org/10.5433/1679-0383.2011v32n1p25.

BONWELL, C. C; EISON, J. A. What is active learning? In: BONWELL, C. C; EISON, J. A. Active Learning: creating excitement in the classroom. Washington: Ashe-Eric Higher Education Report no, 1991. p. 18-22.

CAVALCANTI NETO, A. L. G.; AQUINO, J. L. F. A avaliação da aprendizagem como um ato amoroso: o que o professor pratica? Educação em Revista, v. 25, n. 02, p. 223-240, ago. 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/G8jSCxDmCMRDnZcY67m5x4m/?format=pdf&lang=pt.Acesso em: 14 mar. 2023.

DEWEY, J. Experiência e educação. 2. ed. São Paulo: Atualidade Pedagógica, 1976. 101 p.

DEWEY, J. Vida e educação. 5. ed. São Paulo: Edições Melhoramentos, 1965. 115 p.

DIESEL, A.; BALDEZ, A.; MARTINS, S. Os princípios das metodologias ativas de ensino: uma abordagem teórica. Revista Thema, [S.l.], v. 14, n. 1, p. 268-288, fev. 2017. Disponível em: http://dx.doi.org/10.15536/thema.14.2017.268-288.404.

FIASCA, A. et al. A utilização de metodologias ativas no ensino de física: uma possibilidade para o ensino de relatividade restrita na educação básica. Disponível em: https://fisica.ufmt.br/eenciojs/index.php/eenci/article/view/930/828. Acesso em: 21 set. 2022.

FILATRO, A.; CAVALCANTI, C. C. Metodologias Ativas. In: FILATRO, A.; CAVALCANTI, C. C. Metodologias inov-ativas: na educação presencial, a distância e corporativa. São Paulo: Saraiva Educação, 2018. p. 10-65.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 70. ed. Rio de Janeiro: Paz&Terra, 2021.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2007.

LUCKESI, C. C. Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. São Paulo: Cortez, 1995.

MARQUES, H. R. et al. Inovação no ensino: uma revisão sistemática das metodologias ativas de ensino-aprendizagem. Avaliação, Campinas, v. 26, n. 3, p. 718-741, nov. 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/aval/a/C9khps4n4BnGj6ZWkZvBk9z/#. Acesso em: 27 fev. 2024.

MEYERS, C.; JONES, T. B. Undestanding active learning: the case for active learning. In: MEYERS, C.; JONES, T. B. Promoting active learning: strategies for the colege classroom. San Francisco: Jossey-Bass Publishers, 1993. p. 1-18.

MORAN, J. Mudando a educação com metodologias ativas. In: SOUZA, C. A.; MORALES, O. E. T. (Org.). Coleção Mídias Contemporâneas: Convergências Midiáticas, Educação e Cidadania: aproximações jovens. Ponta Grossa: UEPG/PROEX, 2015. p. 15-33. Disponível em: http://www2.eca.usp.br/moran/wp-content/uploads/2013/12/mudando_moran.pdf. Acesso em: 30 de nov.2022.

NASCIMENTO, T. E.; COUTINHO, C. Metodologias ativas de aprendizagem e o ensino de Ciências. Multiciência Online, Santiago, v. 2, n. 3, p. 134-153, abr. 2017. Disponível em: http://urisantiago.br/multicienciaonline/?daf=artigo&id=51. Acesso em: 27 fev. 2024.

PINTO, A. S. S. et al. Inovação Didática - Projeto de Reflexão e Aplicação de Metodologias Ativas de Aprendizagem no Ensino Superior: uma experiência com “peer instruction". Janus, Lorena, v. 9, n. 15, p. 75-87, 2012.

RICHARTZ, T. Metodologia ativa: A importância da pesquisa na formação de professores. Revista da Universidade Vale do Rio Verde, v. 13, n. 1, p. 296-304, 2015. Disponível em: http://periodicos.unincor.br/index.php/revistaunincor/article/view/2422. Acesso em: 04 fev. 2024.

SOARES, C. Metodologias ativas: uma nova experiência de aprendizagem. São Paulo: Cortez, 2021. 151 p.

VENTURA, P. P. B. Indicadores de metodologias ativas com suporte das tecnologias digitais: estudo com docentes do instituto federal de educação, ciência e tecnologia do Ceará. 2019. 194 f. Tese (Doutorado) - Curso de Programa de Pós-graduação em Educação Brasileira da Faculdade de Educação, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2019.

ZABALA, A. A Prática Educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 1998.

ZAYKOWSKI, L. et al. Clube de ciências: uma proposta de iniciação a ciências no ensino fundamental. Anais do Salão Internacional de Ensino, Pesquisa e Extensão, v. 11, n. 1, 2019.

Published

13-03-2024

How to Cite

OMACHI , N. A.; BARBOSA DA RIVA , P. ANALYSIS OF ACTIVE METHODOLOGIES INDICATORS IN NATURAL SCIENCES DIDACTIC SEQUENCES IN A PEDAGOGY COURSE AT A STATE UNIVERSITY OF PARANÁ. Temas & Matizes, [S. l.], v. 17, n. 31, p. 629–653, 2024. DOI: 10.48075/rtm.v17i31.32208. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/temasematizes/article/view/32208. Acesso em: 20 oct. 2024.

Issue

Section

Dossiê Formação de professores e as atividades investigativas na Educação em Ciê