HUMANIZATION AND ETHICS IN THE TEACHING PROFESSION: TECITURAS IN THE PERSPECTIVE OF BAPTISTA, FREIRE AND LÉVINAS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/rtm.v18i33.32987

Keywords:

Humanização; Ética; Profissão Docente.

Abstract

The process of personal, social and professional training takes place throughout life. In this sense, it is fundamental that in the educational space we can promote experiences and self-formative experiences for the development of critical reflection on the practice of ethics in human in the teaching profession and in the construction of these looks in the humanization spaces of the subjects. Therefore, the article aims to dialogue about humanization and ethics in the teaching profession, from the weaving of the theoretical perspectives of Baptista (2005; 2011;2012), Freire (1967;1979; 1987; 1996; 2000; 2002; 2005) and Lévinas (1993; 2003; 2007). Through a qualitative approach, the research is based on a bibliographic study through the interpretation of the works of the authors mentioned, analyzing how we can be ethical in our intrapersonal and interpersonal attitudes, and how it is possible to promote pedagogical actions that provide opportunities for dialogical and self-formative processes. The results show that ethics in the teaching profession, based on critical reflection, empathic dialogue and care for others, is configured as a process of constant humanization.

References

BAPTISTA, I. Dar Rosto ao Futuro – A educação como compromisso ético. Porto: Profedições, 2005.

______. Ética e Educação Social: interpelações de contemporaneidade. Pedagogia Social: Revista Interuniversitaria, Sevilha, n. 19, p. 37-49, 2012. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/1350/135025474003.pdf. Acesso em: 07 ago. 2023.

_______. Ética, Deontologia e Avaliação do Desempenho Docente. Ministério da Educação (1-58), Cadernos do CCAP – 3, Lisboa, 2011. Disponível em: https://edufor.pt/doc/Caderno-CCAP-3-ADD-Etica.pdf.Acesso em: 07 ago. 2023.

FREIRE, P. Pedagogia da Indignação. São Paulo: Paz e Terra, 2000.

_______. O Papel da Educação na Humanização. Revista Paz e Terra, Ano IV, nº 9, outubro, 1969, p. 123-132.

_______. Pedagogia da Autonomia. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

_______. Extensão ou comunicação? 12. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2002.

_______. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987

_______. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.

_______. Educação como prática da liberdade. 9. ed. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1979.

LÉVINAS, E. Entre nós. Ensaios sobre a alteridade. 2 ed. Petrópolis: Vozes, 2005.

_______. Humanismo do outro homem. Petrópolis, RJ: Vozes, 1993

_______. Totalidade e Infinito. Lisboa: Edições 70, 1980.

LOPES, M. I. V. de. Reflexividade epistêmica na pesquisa empírica em Comunicação. Conexão pós: diálogos e intersecções na pesquisa discente. Tradução. São Paulo: ECA-USP, 2018. Disponível em: https://www.eca.usp.br/sites/default/files/2021-05/conexao_pos_e_book.pdf. Acesso em: 07 set. 2023.

MINAYO, C. de Souza. (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 23. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 1994.

RUIZ. C. B. E. L. Alteridade & Alteridades – questões da Modernidade e a Modernidade em questão. In: SOUZA, R. T. de; FARIAS, A. B. de;

FABRI, (Org.). Alteridade e ética: obra comemorativa dos 100 anos de nascimento de Emannuel Lévinas. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2008.

SEVERINO, A. J. Metodologia do Trabalho Científico. 24. ed. São Paulo: Cortez, 2018.

Published

14-04-2025

How to Cite

CONTO, J. C. V. D.; GOULART, M. R. HUMANIZATION AND ETHICS IN THE TEACHING PROFESSION: TECITURAS IN THE PERSPECTIVE OF BAPTISTA, FREIRE AND LÉVINAS. Temas & Matizes, [S. l.], v. 18, n. 33, p. 517–532, 2025. DOI: 10.48075/rtm.v18i33.32987. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/temasematizes/article/view/32987. Acesso em: 18 may. 2025.