HUMAN FORMATION IN THE EDUCATIONAL CONTEXT:

NARRATIVES OF TEACHERS AND STUDENTS ABOUT ETHICS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/rtm.v18i33.33007

Keywords:

Ethic, Emotional education, Self-formative processes

Abstract

Human relations in the educational context are impregnated with different emotions, which require sensitive listening and openness to dialogue. In this sense, this space needs to enable a communicative and self-formative dynamic capable of enabling the education of care for oneself and the other, from the perspective of the development of ethics. In this direction, this article aims to identify the perceptions of Higher Education and Basic Education teachers and Graduation and Post-Graduation students about the presence (or not) of ethics in the educational and formative processes of the educational context. The research is of a qualitative nature and had the participation of 12 teachers and students of the Graduation and Post-Graduation and of Basic Education, members of the Research Group in Emotional Education of the Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS), Erechim/RS campus. Based on the participants' narratives, four categories were created: practices that promote ethics; practices that promote emotional education; self-formative practices and unethical practices in the educational context. The results indicate that the school space needs more self-formative practices with an emphasis on emotional education, in order to promote learning to take care of oneself and the other.

Author Biography

Letícia Ribeiro Lyra, Universidade Federal da Fronteira Sul

 

 

References

ALZINA, R. Bisquera. Educación Emocional para la convivencia. In: ALZINA, R. Bisquera. Educación para la convivencia intercultural. Madrid: Editorial La Muralla, 2007, p. 149-157.

BAPTISTA, I. Dar rosto ao futuro: a educação como compromisso ético. 1 ed. 2005.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

BUBER, M. EU-TU. São Paulo: Centauro, 2001.

CASASSUS, J. Fundamentos da educação emocional. Tradução: Liz Zatz. UNESCO. Brasília: Liber Livro, 2009.

CLANDININ, D. J. Classroom pratice, teacher images in action. Londres: The Falmer Press, 1986.

CERQUEIRA, T. C. S.; SOUSA, E. M. Escuta Sensível: O que é? (Escuta Sensível em Diferentes Contextos Laborais). In: CERQUEIRA, T. C. S. (Con)Texto em escuta sensível. Brasília: Thesaurus, 2011.

CHAVES, A. P.; GOERGEN, P. L.; Ética e Estética na formação humana. Revista Exitus, Santarém/PA, v. 7, n. 2, p. 331-349, maio/ago. 2017. Disponível em: https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/316. Acesso em: 27 abr. 2023.

CREMONESE, D. Ética e moral na Contemporaneidade. Campos Neutrais – Revista Latino-Americana de Relações Internacionais, v.1, n. 1, Jan./Abr. 2019, p. 8-28.

DAMÁSIO, A. O livro da consciência: A construção do Cérebro Consciente. 1 ed. Lisboa: Temas e Debates – Círculo de Leitores, 2010.

________. O sentimento de si: Corpo, emoção e consciência. 1 ed. Lisboa: Temas e Debates, Círculo de Leitores, 2013.

DELORY-MOMBERGER, C. A pesquisa biográfica ou a construção compartilhada de um saber do singular. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto) Biográfica, Salvador, v. 01, n. 01, p. 133-147, jan./abr. 2016. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/2526.Acesso em: 27 abr. 2023.

GASKELL, G. Entrevistas individuais e grupais. In: Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Petrópolis: Vozes, 2002.

HERMANN, N. Ética: A aprendizagem da arte de viver. Educ. Soc., Campinas, vol. 29, n. 102, p. 15-32, jan./abr. 2008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/GwSh3FXvB3GG7Lrjw7hZHnL/?format=pdf.Acesso em: 27 abr. 2023.

HERMANN, N. Hermenêutica e Educação. Rio de Janeiro: DP&A, 2002.

_______. Ética & Educação – Outra sensibilidade. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2014.

_______. O enlace entre o corpo, ética e estética. Revista Brasileira de educação, v. 23, 2018.

JOSSO, M.-C. Experiências de vida e formação. São Paulo: Cortez, 2004.

LOSS, A. S.; CAETANO, A. P. V. A autoformação relato de vivências autoformativas com profissionais da educação do Brasil e de Portugal. V. 2. Curitiba: Editora CRV, 2016.

_______.; Formação de professores/educadores: (auto)formação pessoal, social e profissional (Entrevista, com António Nóvoa). V.1. Curitiba: Editora CRV, 2016.

_______. Pesquisadora da UFFS defende educação emocional nos ambientes escolares. Entrevista, 2021. Disponível em: https://www.uffs.edu.br/campi/erechim/noticias/pesquisadora-da-uffs-defende-educacao-emocional-nos-ambientes-escolares.Acesso em: jul. 2023.

MORIN, E. O Método 6 – Ética. 3 ed. Porto Alegre: Sulina, 2007

NUSSBAUM, M. C. Sem fins lucrativos: Porque a democracia precisa das humanidades. Santos, Fernando (tradução). São Paulo: Editora WMF, 2015.

Published

14-04-2025

How to Cite

SALETE LOSS, A.; LYRA, L. R.; CHIARADIA PIMENTEL, D. HUMAN FORMATION IN THE EDUCATIONAL CONTEXT:: NARRATIVES OF TEACHERS AND STUDENTS ABOUT ETHICS. Temas & Matizes, [S. l.], v. 18, n. 33, p. 440–459, 2025. DOI: 10.48075/rtm.v18i33.33007. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/temasematizes/article/view/33007. Acesso em: 19 may. 2025.