Comunicação não violenta no mercado editorial brasileiro: implicações ao campo educacional

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/rtm.v18i33.33314

Keywords:

Non-violent communication, Educational environment, Everyday relationships

Abstract

The work presents a critical analysis of the content of the synthesis of the best-selling books circulating in the Brazilian publishing market linked to the theme of non-violent communication. This study emerges from a problematization based on the following question: can works that deal with the topic of non-violent communication contribute to conflict mediation practices at school? Furthermore, we seek to understand the implications that this content has on the educational field in terms of relationships and conflict mediation. The school environment provides moments of construction that involve different relationships between subjects, which means existing with others in constant learning, with converging and divergent possibilities in ethical experiences. The research is qualitative and documentary in nature, using bibliographic methodology. The locus chosen for data collection was the Amazon.com website, selecting the most sold and commented works involving the theme. Data collection was based on the synthesis contained in the description of the works on the website, analyzing what implications can be generated by the application of the content in relationships and conflict mediation at school. It is noteworthy that in general the works emphasize the psychology bias, having few dialogues with the school educational context.

References

ASSIS, S. G.; MARRIEL, N. S. M. Reflexões sobre violência e suas manifestações na escola. In: ASSIS, S. G. (org.) Impactos da violência na escola: um diálogo com professores. Rio de Janeiro: Ministério da Educação/Editora FIOCRUZ, 2010.

BRASIL. Presidência da República. Casa Civil. Subchefia para Assuntos Jurídicos. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, 1988. Disponível em: <https://www2.senado.leg.br/bdsf/bistream/handle/id/518231/CF88_Livro_EC91_2016.pdF>. Acesso em: 14 set. 2023.

CHRISPINO, Á. Gestão do conflito escolar: da classificação dos conflitos aos modelos de mediação. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro, v.15, n.54, p. 11-28, jan./mar. 2007.

FREIRE, P. Extensão ou comunicação? 8ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.

_______. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 45ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.

_______. Pedagogia do oprimido. 58ª ed. rev. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2014.

GADAMER, H-G. Verdade e método I: traços fundamentais de uma hermenêutica filosófica. Tradução: Flávio Paulo Meurer. Revisão da tradução: Ênio Paulo Giachini. 3ª ed. Petrópolis: Vozes, 1997.

LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. A. de. Fundamentos de Metodologia Científica. São Paulo, SP: Atlas 2003.

LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. de. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. 2ª. ed. São Paulo: EPU, 2015.

PELIZZOLI, M. Introdução à Comunicação Não Violenta (CNV) - reflexões sobre fundamentos e método. In. PELIZZOLI, Marcelo; SAYÃO, Sandro. (orgs.) Diálogo, mediação e justiça restaurativa: cultura de Paz. Recife: Ed. Universitária da UFPE, 2012.

ROSENBERG, M. Vivendo a comunicação não violenta. Tradução de Beatriz Medina. Rio de Janeiro, Sextante, 2019.

SILVA, R. R. da. A EMOÇÃO NA EDUCAÇÃO INFANTIL: um olhar sobre a aprendizagem na convivência humana. São Paulo, 2018.

SILVA, A. C. Mediação e(m) educação: discursos e práticas. Revistas Intersaberes. Curitiba, ano 6, n. 12, p.249-265, jul/dez 2011.

Published

14-04-2025

How to Cite

XAVIER TEIXEIRA, A.; MOUTINHO BERNARDO DE MORAES , E. H.; DOS SANTOS, E.; BURDZINSKI DE SOUZA , F. Comunicação não violenta no mercado editorial brasileiro: implicações ao campo educacional. Temas & Matizes, [S. l.], v. 18, n. 33, p. 139–157, 2025. DOI: 10.48075/rtm.v18i33.33314. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/temasematizes/article/view/33314. Acesso em: 19 may. 2025.