O corpo como construção social e as implicações pedagógicas na formação inicial do curso de Licenciatura em Educação do Campo no IFPA de Castanhal (PA)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/rtm.v18i33.33494

Keywords:

Corpo consciente; Construção social; Formação inicial.

Abstract

The text is an exercise in scientific production based on an experience report. The intervention consisted of a 'Training Circle' that dealt with the relevance of the relationship between the body and education, the aim of which was to analyze the bodily experiences of a graduating class in Rural Education (LEDOC) at a Higher Education Institution in the state of Pará. For methodological purposes, the work considered a qualitative approach, according to Minayo (2009). As for the analysis of the data generated, two categories were selected: “Do I have the body or am I the body?” and “Conscious body through education”, both of which emerged from the use of Bardin's (2010) content analysis technique. The Training Circle was divided into five interdependent moments, and the results suggest a significant achievement of its objectives in a pragmatic way. It was possible to conclude that access through dialog made it possible for the students to understand the body as a social construction and conscious bodies. It was also possible to verify that bodily experiences produce pedagogical implications, such as a different type of reflection in the initial formation in the LEDOC course at the Federal Institute of Education Science and Technology of Pará - IFPA campus Castanhal.

References

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

BRASIL. Resolução CNE/CP nº 2, de 20 de dezembro de 2019. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação). Diário Oficial da União, Brasília, 2019.

CALDART, Roseli Salete. A Escola do campo em movimento. In: Arroyo, Caldart e Molina (orgs.). Por uma Educação do campo. Petrópolis, RJ: vozes, 2011.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.

FREIRE, Paulo. Educação e mudança. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 1974.

GATTI, Bernadete Angelina et al. Professores do Brasil: novos cenários de formação. Brasília: UNESCO, 2019.

GATTI, Bernadete Angelina; BARRETO, Elba Siqueira de Sá; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo de Afonso. Políticas Docentes no Brasil: um Estado da Arte. Brasília: UNESCO, 2011.

GATTI, Bernadete Angelina. Formação de Professores no Brasil: Características e problemas. Rev. Educ. Soc. Campinas, v. 31, n. 113, p. 1355-1379, out./dez. 2010.

IFPA. Projeto Pedagógico do curso superior de Licenciatura em Educação do Campo. Instituto Federal do Pará, campus Castanhal. Castanhal-PA, 2019.

LE BRETON, David. A Sociologia do Corpo. Tradução de Sônia Fuhrmann. 6. ed. Petrópolis: Vozes, 2012.

MEDINA, João Paulo Subirá. A Educação Física cuida do corpo... e “mente”. Campinas: Papirus, 1983.

MINAYO, Maria (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 33. ed. Petrópolis, Rio de Janeiro: Editora Vozes, 2013.

SANTIN, Silvino. Educação Física: uma abordagem filosófica da corporeidade. 2. ed. re. Ijuí: Ed. Unijuí, 2003.

SBARDELOTTO, Moisés. Ser por meio dos outros: o ubuntu como cuidado e partilha. IHU-on line. Revista do Instituto Humanitas da UNISINOS, ano X, 353 ed. 2010.

STERN, Daniel. The interpersonal word of the infant: A View from Psychoanalysis and Developmental Psychology. Londres: Karnac Books, 1998.

STERN, Daniel. The first relationship. Cambridge: Harvard University Press, 2002.

WINNICOTT, Donald Woods. A preocupação materna primária. In: Da pediatria à psicanálise. Rio de Janeiro: Imago, 2000b. p. 399-405.

WINNICOTT, Donald Woods. Desenvolvimento emocional primitivo. In: Da pediatria à psicanálise. Rio de Janeiro: Imago, 2000a. p. 218-232.

Published

14-04-2025

How to Cite

BARROS, C.; BORGES, C. N. F.; CARRÉRA, R. F. dos S.; PAIVA, L. R. M. O corpo como construção social e as implicações pedagógicas na formação inicial do curso de Licenciatura em Educação do Campo no IFPA de Castanhal (PA). Temas & Matizes, [S. l.], v. 18, n. 33, p. 369–385, 2025. DOI: 10.48075/rtm.v18i33.33494. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/temasematizes/article/view/33494. Acesso em: 19 may. 2025.

Issue

Section

Educação para a inclusão relacionada às pessoas do campo, aos povos indígenas e às questões étnico-raciais