REPORT OF EXPERIENCES BETWEEN BRAZIL AND SPAIN: THE SPECIALIZED EDUCATIONAL SERVICE FOR GIFTED CHILDREN BASED ON SCIENTIFIC LITERATURE
DOI:
https://doi.org/10.17648/educare.v13i29.11407
Supporting Agencies
CAPES
Keywords:
Equipe de Orientação, Enriquecimento Curricular, Flexibilização, Atendimento Educacional Especializado, Avaliação Psicopedagógica.Abstract
The objective of this paper is to analize specialized educational service practices to gifted children in Brazil and Spain and the international scientific literature. Spanish experience was chosen to this analysis because it is an international reference regarding quality of services for gifted children’ specific needs. This paper was based on the subsidies that we found to our reflections in bibliographic analysis of official documents, scientifics papers and other scientific works. Results are we found the information that Brazil has had important progresses specialy from NAAH/S and Multifuncional Resource Classes where there is curricular enrichment and educational flexibility as service practices, what is in accord with Spanish experience. However, there are not some aspects to be successful as scholar evaluation processes, specifics formation for teachers and the help from an orientation team as there is in Spain.Downloads
Published
06-12-2018
How to Cite
OLIVEIRA, carla S.; BLUM VESTENA, C. L. REPORT OF EXPERIENCES BETWEEN BRAZIL AND SPAIN: THE SPECIALIZED EDUCATIONAL SERVICE FOR GIFTED CHILDREN BASED ON SCIENTIFIC LITERATURE. Educere et Educare, [S. l.], v. 13, n. 29, p. DOI: 10.17648/educare.v13i29.11407, 2018. DOI: 10.17648/educare.v13i29.11407. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/educereeteducare/article/view/11407. Acesso em: 14 mar. 2025.
Issue
Section
Artigos e Ensaios
License
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.