"WHAT CHILD UGLY! WHY HER MOTHER IS HAPPY? SHE WILL NEVER BE WHITE": THEORETICAL REFLECTIONS ON CHILDREN AND RACE RELATIONS.
DOI:
https://doi.org/10.17648/educare.v10i20.12605Keywords:
Educação antirracista. Crianças. Colonialidade do ser.Abstract
We propose in this paper a theoretical and pedagogical reflection on the implementation experience of Law 10,639 / 03 in the formation of children and young people, therefore, we illustrate our formulation with some experience in application of the College of UERJ. Are teaching practices and visions of knowledge which represent a field of analysis that has been mobilizing and making us theoretically reflect on what is representing anti-racist actions in Brazilian education. Thus, throughout the text, we will make a theoretical reflection on the possibilities and potentialities of law in Brazilian education, highlighting the possible epistemological impact on teacher training and the racialist conceptions still present in Brazilian society and in schools. In addition, the light of our theoretical reflections, analyze the limits and potential of anti-racist educational work with children still being formed, and that are in dispute between an anti-racist education and racialist visions still hegemonic.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.